Læs også:
Dette skal din næste webshop-platform bare kunne
Den danske e-handelsscene skal have en ordentlig overhaling.
Det mener handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF), som i dag sparker gang i "Succes Online"-kampagnen, som Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen, FDIH, Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte står bag.
Formålet med Succes Online-kampagnen er at sætte fokus på optimering af e-handel på danske hjemmesider til almindelige surfere og mobilbrugere på nettet, som bidrager med omkring 100 milliarder kroner om året - eller omkring fem til seks procent af Danmarks BNP.
Tallene stammer fra en rapport udført af Boston Consulting Group for Google i 2010. Her viste det sig, at hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, -marketing og -kundeservice i deres forretning, vil den danske internetøkonomi i 2015 kunne runde 150 milliarder kroner - eller stå for 7,3 procent af BNP.
"Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder - og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark," udtaler Pia Olsen Dyhr i en pressemeddelelse.
Mange forsømmer hjemmesiden
Med Succes Online vil parterne altså have danske virksomheder til at satse mere målrettet efter gevinsterne ved e-handel, hvor der ifølge parterne bag Succes Online hvert år tabes tocifrede milliardbeløb som følge af slappe hjemmesider uden nødvendig funktionalitet og/eller opdatering.
Blandt andet disker Håndværkerrådet op med en helt ny undersøgelse, der viser, at 56 procent af rådets medlemmer har fået flere kunder via oprettelsen af en hjemmeside, mens 36 procent har opnået et større salg.
Den fremgang er kommet til trods for, at kun fem procent har en webshop, mens kun en fjerdedel har onlinebooking og endnu færre håndværkere vil investere i deres online-aktiviteter i det næste års tid.
"Desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt," forklarer afdelingschef Frank Korsholm fra Håndværkerrådet i pressemeddelelsen fra Succes Online.
Få råd på nettet
Sammen har parterne bag Succes Online stablet hjemmesiden dinvirksomhedonline.dk på benene, hvor små og mellemstore virksomheder kan høste viden og deltage i træning til at optimere deres hjemmesider.
Senere på ugen vil 95 små og mellemstore virksomheder med ambitioner om bedre online-tilstedeværelse blive trænet i optimeringen på en iværksætter-konference i Herning.
I uge 48 - det vil sige om to uger - begynder en række træningsmoduler online med en række eksperter, der forklarer virksomhederne, hvordan de kan optimere deres e-handel, forbedre hjemmesider til et stigende antal mobilbrugere og markedsføre sig selv mere effektivt på nettet.
Du kan læse mere om træningen, se eksempler på optimeringstricks og læse mere om selve kampagnen Succes Online på kampagnens hjemmeside.