Kamera- og fotofilmproducenten Kodak udvider sin digitale strategi yderligere og satser på at blive den aktør, der sikrer folk orden i de digitale billeder fra kameratelefonerne og leverer papirprint af amatørfotografernes anstrengelser, skriver avisen Financial Times.
Det skal ske via Kodaks selvhjælpsautomater, som nu i stigende grad stilles op i større butikker i amerikanske byer.
Kodak har allerede opstillet 50.000 automater på verdensplan og har netop indgået aftale med en amerikansk detailkæde, som skal stille yderligere 3.000 automater op i butikkerne.
Her kan folk hjælpe sig selv til print af kameratelefonernes billeder. Kodak vil også sælge software, der gør det nemt at organisere sine billeder fra kameratelefonen på internettet.
Kameratelefoner vil boome om få år
Her får fotogiganten dog konkurrence fra en helt traditionel kant, idet også Fujifilm planlægger en service for kameratelefoner i samarbejde med den amerikanske mobiloperatør AT&T wireless, skriver avisen.
Fokuset på kameratelefoner er ikke grebet ud af den blå luft af fotoproducenten, der nu helt stopper fremstillingen af traditionelle film-kameraer.
Analysevirksomheden IDC anslår, at der vil være cirka 800 millioner kameratelefoner i brug i 2007.
På det tidspunkt vil der være kameraer i op til 70 procent af de mobiltelefoner, der langes over disken, spår IDC.
Nogle analytikere advarer dog om, at folk måske ikke vil interessere sig så meget for print af telefon-billederne, fordi kvaliteten er for ringe. Andre mener, at ventetiden vil blive for lang ved automaterne, når folk fifler med udsnit og printordrer, skriver Financial Times.
- Automaterne har da en fremtid. Men vi er overbevist om, at de fleste print vil blive lavet derhjemme, siger David Hauter fra analyseselskabet Gartner Group ifølge avisen.