Brugerorganisationen Dansk IT har anket dommen i en sag, som organisationen - på vegne af Novo Nordisk - ellers har vundet over TDC.
Men sejren var ikke stor nok, mener Dansk IT, som derfor indbragte sagen for Højesteret lige før jul.
Det sker, for at andre virksomheder kan få erstatning på tilsammen en kvart milliard kroner af TDC.
Novo Nordisk fik i landsretten tilkendt en erstatning på godt en halv million kroner af TDC. Men medicinalkoncernen havde krævet fire gange så meget.
Sagen opstod, da Telestyrelsen konstaterede, at TDC i en årrække havde taget højere priser for datalinier, også kaldet faste eller lejede kredsløb, end det var tilladt ifølge den danske telelovgivning.
Landsretten gav Dansk IT medhold i, at TDC havde taget overpris, men kun i et enkelt år, fra sommeren 1998 til sommeren 1999. Dansk IT mener, at TDC også året forinden tog for meget for datalinierne, og at kunderne, de danske virksomheder, har krav på erstatning for den periode. I Novos tilfælde vil det bringe erstatningen op over to millioner kroner.
TDC har tidligere selv anslået, at det samlede erstatningskrav kan løbe op i en kvart milliard kroner. Derfor var chefjurist Gitte Forsberg også glad, da landsretten kun tilkendte Novo Nordisk erstatning for overprisen på datalinier det ene år.
- Man skal jo huske på, at der er tale om meget kompliceret og ikke særlig klar lovgivning på området, sagde hun dengang til Computerworld Online.
Nu er problemet for Dansk IT og de virksomheder, som måske har penge til gode, at deres sag for domstolene bliver forældet 15. august i år. Til den tid er Højesteret efter alt at dømme ikke færdig med at behandle anken. Derfor håber Dansk IT, at TDC vil være med til at udsætte forældelsesfristen.
Alternativet er, at alle virksomheder og myndigheder, som mener at have penge til gode, hver for sig anlægger deres sag ved domstolene. Det vil blive dyrt - både for dem og for TDC.
Relevant link