Konica kommer godt fra start på det danske marked efter købet af Minolta og starter med at tilføje konkurrenten Xerox et slag i ansigtet.
Konica Minolta sikrer sig en af Xerox hidtidige partnere, Partner Midtjylland, som samtidig vokser sig til en langt større virksomhed.
Xerox Partner Midtjylland fusionerer nemlig med virksomheden Digital Online, som blandt andet leverer digitale print.
Den nye virksomhed får godt 40 medarbejdere, og Kim Stephansen, der tidligere stod for Xerox Partner Midtjylland i Viborg, køber sig ind som hovedaktionær.
Han har faktisk også orkestreret stiftelsen af Digital Online, men stod ikke som ejer. Det tillod Xerox nemlig ikke.
Ifølge direktør Jens Peder Schou fra Digital Online har Konica Minolta derimod ingen problemer med, at en partner, som sælger og servicerer printere og kopimaskiner, også selv tilbyder at løse avancerede printopgaver, selv om det potentielt betyder konkurrence med kunderne.
Jens Peder Schou vil ikke nærmere ind på, hvorfor de fusionerede selskaber bryder med Xerox. Han nøjes med at konstatere, at han og den øvrige ledelse i det fusionerede selskab fik "et godt tilbud" af Konica Minolta.
- Konica Minolta har haft et ønske om at styrke indsatsen i det øst-, midt- og vestjyske, som supplement til vores afdelinger i Vejle og Aalborg. Både geografisk og videnmæssigt ser vi alliancen som en styrkelse af vores position, siger direktøren for Konica Minolta, Martin Rahbek.
Xerox Partner Midtjylland har også serviceret Xerox-kunder i Århus. Det skyldes, at Xerox selv var nødt til at begære sin østjyske partner konkurs, da der blev svindlet med dobbelte leasing-kontrakter. Xerox havde dog ifølge Jens Peder Schou bedt den midtjyske partner om at trække sig fra den jyske hovedby igen.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Xerox, som står midt i sit andet direktørskifte på et år. Bulgareren Hristo Manov vender tilbage til hjemlandet efter få måneder på posten, og afløseren, Morten Felding, er endnu ikke tiltrådt.