Selv om store selskaber som TDC, Tiscali, MSN, MTV og Coca-Cola hver især har udnævnt sig selv som musikdistributører på internettet, fungerer de enkelte websteder som rene forklæder for kun én europæisk spiller, nemlig det britiske distributionsselskab OD2.
- Der er ifølge mine undersøgelser simpelthen monopol på digital distribution af musik inden for EU, forklarer Ole Nowak Dalner, som netop har lagt sidste hånd på en kandidat-afhandling om den internationale musikbranche.
OD2, som i ejerkredsen og som talsmand har den kendte britiske musiker Peter Gabriel, er nemlig det eneste europæiske selskab, som har formået at få distributionsaftaler med de fem største pladeselskaber, der har de mest populære kunstnere i stald.
OD2 står derfor for den pipeline, som interesserede udbydere fra teleselskaber som TDC og Tiscali til læskedrikproducenten Coca-Cola kan koble sig på for at tilbyde musik til deres kunder. I EU er der nu seksten forskellige udbydere, som lader OD2 drive næsten ens tjenester i deres navn.
Apple afskåret i Europa
Det er blandt andet manglen på en bred aftale med musikselskaberne, der indtil videre har bremset Apple i at udvide sin populære iTunes-butik til Europa.
Microsoft skyndte sig derimod at indgå aftale med OD2 og er dermed sikret de største kunstnere til sin europæiske tjeneste på MSN-portalerne.
- Musikbranchen er godt nok interesseret i at få så mange forhandlere som muligt. Men den vil kontrollere distributionen. I USA er der et lidt andet marked med flere spillere, selvom pladeselskaberne kontrollerer de fleste af onlinetjenesterne. Herovre er der kun OD2, siger Ole Nowak Dalner, som mener, at det giver en helt uhørt dårlig konkurrencesituation.
OD2 selv medgiver at have oparbejdet en gunstig position på EU-markedet, og finansdirektør i selskabet, Tiff Pike, forklarer, at det skyldes hårdt arbejde over tre år med at få de tøvende pladeselskaber med på ideen og samtidig overbevise dem om, at sikkerheden er i orden.
OD2: Monopolet får kort levetid
Men spurgt, om der er tale om et europæisk monopol, slår han en latter op.
- Som markedet udvikler sig, tror jeg, at der om et par år vil være et par andre vigtige spillere. Og vi ser gerne den udvikling. Vores kamp står med tjenester som Kazaa, siger han.
Han medgiver dog, at der endnu ikke er andre aktører med så bredt et repertoire, som OD2, der ud over de fem største pladeselskaber har aftaler med omkring 100 mindre.
Nye distributører - som eksempelvis Apple - skal først til forhandlingsbordet med pladeselskaberne, lige som OD2 har været det.
Ole Nowak Dalner hæfter sig samtidig ved, at alle tjenesterne kræver stort set den samme pris over hele Europa -nemlig cirka 10 kroner for en sang.
Det er væsentligt mere end prisen på seks kroner per sang, som er standardprisen i USA, men heller ikke "over there" er det priskonkurrence, der præger markedet.
Tiff Pike påpeger dog, at den amerikanske detailgigant Walmart lige har lanceret en tjeneste med priser, der er godt 20 procent lavere, men han er usikker på, om der blot er tale om et introduktionstilbud.
Ole Nowak Dalner har i en periode holdt orlov fra sit job hos IBM for at hellige sig arbejdet med afhandlingen om musikbranchen, som nu ligger klar.
Pladebranchen er lukket land
Det har ikke været let arbejde, for i modsætning til andre industrier, han har erfaringer med, har det ifølge Ole Nowak Dalner været næsten umuligt at få udleveret vigtige nøgletal fra pladeselskabernes brancheorganisationer.
Han kan dog konkludere, at pladebranchen af historiske grunde har nogle helt andre og mere favorable vilkår end langt de fleste andre industrier.
Ole Nowak Dalner sammenligner med medico-industrien og spørger, hvorfor det lovgivningsmæssigt er blevet vedtaget, at en musiker er mere kreativ og dermed har større krav på beskyttelse end eksempelvis en forsker i medicinalbranchen, hvor man får 15 år til at udnytte et patent, før det løber ud. Til sammenligning varer ophavsretten til musik hele kunstnerens levetid plus 70 år.
- Pladebranchen ville ikke bestå i sin nuværende form, hvis ikke ophavsretten var så langvarig. Det er et statsautoriseret og helt enestående monopol, siger han.
Ole Nowak Dalner har med besvær fået fremskaffet nogle globale salgstal for pladebranchen, som dog kun går til midt i 1990?erne. Men selv på baggrund af dem må han konkludere, at pladebranchen formår at skabe stor virak om sig selv set i forhold til sin størrelse.
- Det er peanuts. Den globale omsætning for hele musikbranchen i 2000 var under halvdelen af IBM's, siger han.