3000 ud af 4,5 millioner danske mobilkunder. Flere er det ikke lykkedes det nye mobilselskab 3, det eneste der markedsfører næste generation af mobiltelefoni i Danmark, at kapre, siden selskabet begyndte at tage mod ordrer på 3G-telefoner for to måneder siden.
Det svarer til under en promille af mobilkunderne, og det er milevidt fra den mellem halve og hele million kunder, som 3 ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, har brug for i Danmark, hvis forretningen skal løbe rundt.
Både John Strand og andre kilder i telebranchen, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3000 kunder er det maksimale, som 3 har kapret på nuværende tidspunkt.
3's marketingdirektør, Mads Eriksen, vil ikke ud med det danske kundetal, men henviser til, at der er 20.000 kunder i Danmark og Sverige tilsammen. Han har dog intet mod at medgive, at de fleste af kunderne er svenskere, fordi 3 åbnede i Sverige allerede i juni.
Prissænkning, der gør ondt
- 3 har et kæmpe problem, fordi minutpriserne er blevet så lave under det seneste halve års priskrig, mener John Strand.
De lave priser betyder, at 3 skal vinde endnu flere kunder for at tjene sin milliardinvestering i Danmark hjem. Nøjagtig hvor stor investeringen bliver, har selskabet ikke offentliggjort, men alene licensen koster 950 millioner kroner, og dertil kommer i første omgang mindst tre milliarder kroner til at udbygge netværket.
3 har forsøgt at vinde flere kunder ved at sænke prisen på den eneste mobiltelefon, som selskabet sælger, med op til 1000 kroner inkl. moms, kun en måned efter introduktionen. Billigste pris er nu knap 1000 kroner.
3 markedsfører det som en julekampagne, men alle de kunder, som købte telefon, før kampagnen blev skudt i gang, har også fået rabatten.
Ifølge John Strand betaler 3 over 4500 kroner plus moms hos Motorola, og derfor vurderer han, at prisnedsættelsen gør ondt. Når provision til forhandleren bliver lagt til, koster det mellem 3000 og 4000 kroner for 3 at vinde en kunde, anslår teleanalytikeren.
Mads Eriksen fra 3 afviser, at selskabet betaler så meget for telefonen, men vil ikke ud med den nøjagtige pris. Han erkender, at 3 nu betaler op til 1000 kroner inkl. moms ekstra for at vinde en kunde, men tilføjer, at julekampagnen har været planlagt længe.
- Men vi er også nødt til at se på, hvordan vores konkurrenter opfører sig på markedet og tilbyde noget ekstra op til jul, forklarer marketingdirektøren.
Indholdstjenester skal trække læsset
3 kan godt mærke priskrigen på mobilmarked.
- Vi havde gerne set, at priserne holdt sig på et andet niveau. Vi har været nødt til lige at stoppe op og tænke os om på grund af priskrigen. Heldigvis har vi nogle andre variabler, vi kan skrue på, siger Mads Eriksen.
Han henviser til selskabets videotelefoni og de indholdstjenester, som 3 også markedsfører.
Kilder i telebranchen anser det for helt udelukket, at 3 kan vinde tilstrækkeligt mange kunder med de avancerede tjenester. Selv svarer Mads Eriksen ikke direkte på, om han regner med at få en halv million danskere til at købe videotelefoni.
- Alle kommer til at bruge det før eller siden. Det er næste naturlige skridt, siger han i stedet.
Nej til discount
Til gengæld er Mads Eriksen meget konkret, når det gælder priskrigen på det danske telemarked. Han afviser kategorisk at sælge mobilminutter til samme lave priser som discountselskaberne.
- Vi har ikke tænkt os at gå ned på de nettopriser, som vi ser i dag, siger han.
Mads Eriksen erklærer sig tilfreds med 3's lancering på det danske marked.
- Vi har nået de mål, som vi satte os i starten af sidste år. De handler om, hvad vi skal bruge af markedsføringskroner, hvad de skal kaste af sig, og hvilken type kunder vi ville have, fortæller han.