Danske Booomerang.dk kan så småt fornemme interessen for crowdfunding stige i Danmark. Med interesse kommer også fupmagere.
Michael Eis følger udviklingen blandt amerikanske crowdfundingplatforme tæt. Hos Indiegogo har han fx. lært, at selve varen i et crowdfunding-projekt bliver mindre og mindre vigtig. Tidligere var det vigtigt for "backers", at de fik et produkt for deres investering.
Efter flere år med crowdfunding i USA siger mange, at de ikke nødvendigvis bidrager for at få et produkt. De bidrager på grund af fællesskabsfølelsen, eller fordi de har en relation til projektet.
Midt i den stignende interesse og succes for brugerskabt finansiering, slog et oversolgt men fejlslagent projekt på amerikanske Kickstarter skår i glæden i denne uge.
Den danske crowdfunding-platform Booomerang har ikke oplevet lignende sager. Altså at projekter har indsamlet penge fra en masse brugere - uden efterfølgende at indfri forventningerne. Enten bevidst eller på grund af dårlig styring.
Men fusk i crowdfunding er uundgåeligt.
"Det er et spørgsmål om tid, før vi løber ind i nogen, der har urent mel i posen," siger Michael Eis, stifter af
Booomerang.dk, der er en dansk pendant til Kickstarter.
"Da vi startede for 2,5 år siden spurgte jeg både
Indiegogo og Kickstarter, hvor omfattende snyd var hos dem. Og dengang var det ifølge dem ikke-eksisterende. De har selvfølgelig flere årsager til at nedtone sager, hvis der har været nogle, men det er trods alt først nu, at man begynder at høre om dem offentligt," siger Michael Eis.
Vi kan stadig forhindre det
Men den danske iværksætter mener ikke, at den teoretiske mulighed for svindel bliver en trussel mod crowdfunding som ny kanal til at rejse penge.
LÆS OGSÅ: Når crowdfunding fejler: To millioner forduftet
De danske brugere skal slet ikke være bekymret for, om deres donerede penge bliver til rigtige projekter.
"Vores antal af projekter er endnu ikke så omfattende, at vi ikke har tid mødes med folk eller tale i telefon med dem og sikre, at deres projekter er seriøse og indeholder elementer af crowdfunding. Men hvis vi begynder at skal tage stilling til 10-20 projekter om dagen, så kan vi sikkert ikke blive ved med at være så strikse," siger Michael Eis.
I USA har Kickstarter forklaret, at man ikke har tid til at validere de mange projekters mulighed for at ende succesfuldt. Det bliver kun screenet for projekter, som ligger uden for universet med gadgets, musik, spil, film og andet kultur.
Hvad med Scooterbudet?
Booomerang er ikke blevet udsat for decideret snyd eller useriøse pengindsamlere endnu, men mindste et projekt er blevet fjernet før tid. Peter fra Nordjylland brugte Booomerang til at finde finansiering til ScooterBudet. Han ville have 100.000 kroner, men fik intet.
Scooterbudet faldt uden for rammerne for crowdfunding a la Kickstarter og Booomerang, der typisk har med kulturelle produkter at gøre. Da der heller kom nogle donationer, blev projektet hurtigt taget af igen.
"Da jeg startede det her for et år siden, troede jeg, at mange flere ville gribe muligheden, og der hurtigt ville komme en masse projekter. Men det gjorde der ikke. Så jeg har brugt rigtig meget tid på at rejse rundt og har holdt hundredevis af foredrag i kreative miljøer og blandt ivæksættere. Men kvaliteten på de projekter, der er blevet opretter, og dem, der har forsøgt at komme ind, har været ringere end forventet. I det lys kunne man godt diskutere, om Scooterbudet var en af dem, der ikke havde været på, hvis udbuddet var anderledes," siger Michael Eis, der dog roser Scooterbudet for at lave en video.
Dermed ikke sagt at alle der søger om at komme på Booomerang kommer ind.
Michael Eis har på den korte tid modtaget over 600 forslag. Mange af dem var personlige velgørenhedsprojekter, som Booomerang ikke er bygget til.
Så kun 88 er kommet gennem nåleøjet indtil videre.
I fremtiden vil det handle om fællesskabsfølelsen
Michael Eis mener dog, at den næste bølge af projekter på Booomerang vil flytte niveauet et trin op. Der er mere seriøsitet og vilje til at bære projekterne over målstregen.
"Jeg tror, at vi i løbet af 2012 vil få bevist, at det kan lade sig gøre at crowdfunde projekter på dansk jord."
Af de 88 projekter, som Booomerang har haft, har 12 procent samlet de penge, de forventede at gøre.
Booomerangs typiske succesfulde projekter, for eksempel dette, indsamler i øjeblikket omkring 10.000 kroner.
En af de største crowdfundingsucceser herhjemme er også i musik-genren. Bag det stod musikeren Michael Møller, der via fanstøtte på sin hjemmeside hentede 55.0000 kroner til en pladeudgivelse.
Michael Eis planlægger at holde en konference næste år for at udbrede kendskabet til crowdfunding i Danmark.
Booomerang er på vej med et redesign af siden. Her er de seneste skærmbilleder.