Tiden til efteruddannelse er blevet knap. Antallet af medarbejdere, der ikke har fået én eneste efteruddannelsesdag, er fordoblet siden 1999.
Det betyder, at danske IT-ansatte må tilbyde arbejdsgiverne at bruge fritiden på at uddanne sig, for at vedligeholde deres kompetencer.
De danske udbydere af IT-efteruddannelse melder om en stærk stigende interesse for kurser lagt i weekender, sommerferier eller som hjemmestudier.
En måde at få lidt på
? For medarbejderne er det en måde at undgå, at efteruddannelseskassen bliver lukket helt i, som det er sket flere steder. De vil hellere bruge noget af deres fritid, end slet ingen uddannelse få, siger Brian Eberhardt, stifter af kursusvirksomheden Superusers.
Hos fagforbundet Sam-Data tager man afstand fra fænomenet og opfordrer medlemmerne til at holde fast i, at efteruddannelse er noget, der skal ske i arbejdstiden og kræve det indskrevet i overenskomsten.
Også forbundet Prosa er bekymret over udviklingen.
? Hvis medarbejderne ikke får rekreeret sig i deres fritid, fører det til stress og flere sygedage, siger næstformand Niels Bertelsen.
De udsagn falder ikke i god jord hos direktør Anders Andersen fra hosting-virksomheden Mondo.
? Udviklingen drives også af medarbejderne. Folk bliver mere stressede, hvis de konstant skal bekymre sig om afskedigelse, og bedste vaccine mod det er kompetencer. Fagforeningerne har været med under hele festen, men nu gør det ondt ude i virksomhederne, og at forvente status quo på alle områder - herunder efteruddannelse - er urealistisk, siger han.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld, der i dag bringer mere om efteruddannelse i IT-branchen.