Artikel top billede

It-problemer på IT-Universitetet: Har skomagerens børn huller i skoene?

End ikke et it-universitet slipper for it-problemer.

IT Universitetet i København ser sig selv som landets førende universitet med uddannelser og forskning i brugen af it, men når det kommer til it i skolens egen baghave, så føler skolens studerende ikke altid, at de er omgivet af it i topklasse.

Listen over almindelig it-bøvl, platform-rod og usability-uhensigtsmæssigheder er bemærkelsesværdig lang for en skole, der netop har usability, softwareudvikling og it-ledelse på skoleskemaet.

ComON har spurgt nogle af skolens studerende om deres oplevelse af it-forholdene på universitetet, og svarene falder straks på WiFi-netværk med nedetid, et kludetæppe af forskellige it-systemer og basal mangel på stikdåser.

"Vi er opmærksomme på de ting, der nævnes, fordi vi har en god, daglig dialog med de studerende, og der arbejdes konstant benhårdt på at gøre vores systemer bedre og mere brugervenlige," siger it-universitetets it-chef Henrik Ejby Bidstrup.

Password på papir

Hvis studerende på IT-Universitetet mister deres kodeord og beder om et nyt, skal de ifølge skolens it-regler møde personligt op i it-afdelingen eller bede om at få det nye kodeord sendt med posten til den fysiske adresse, de har oplyst til skolen.

Det kan forekomme paradoksalt på en digital undervisningsinstitution, der brøster sig at være på den teknologiske forkant.

Hvorfor kan I ikke sende nye kodeord pr email?

"Kravet skyldes it-sikkerhedsmæssige hensyn. Det er meget vigtigt, at passwords beskyttes ordentligt. Vi arbejder på at styrke sikkerheden gennem implementering af en identity management løsning, og nye muligheder på dette område vil sikkert blive mulige," uddyber it-chef Henrik Ejby Bidstrup

.

Worst practise

Selv om man ikke smider sit password væk, så kan man alligevel komme på glatis.

Nogle elever oplever, at deres kodeord sagtens kan lukke dem ind i det ene system men ikke vil lukke dem ind andre steder i skolens it-systemer.
Det kan skyldes, at ITU med tiden har tilføjet flere systemer og platforme, som nu fremstår som lidt af et kludetæppe for de studerende.

"Det er frustrerende, at der er så mange forskellige systemer med forskellige logins: Intranet.itu.dk er et custom system, minestudieaktiviteter.itu.dk er STADS, mit.itu.dk er også et custom system, learnit.itu.dk er baseret på moodle, blog.itu.dk er baseret på Wordpress og webmail.itu.dk har tre forskellige systemer under sig," fortæller en nuværende studerende til ComON.

Senest er ITU dog begyndt at bruge fælles login-systemet WAYF, der kan gøre login-udfordringen nemmere. It-chef Henrik Ejby Bidstrup siger til ComON, at der konstant arbejdes på at samle og forenkle skolens it-systemer.

600 på nettet på samme tid

På skolens undervisning i "interaktions-design" skal underviserne ikke lede længe efter eksempler på dårlig implementering af brugerflader.
Skolens printerrum kan give selv tekniske hjerner overarbejde, fordi brugerinterationen i printsystemet langt fra er intuitivt.

Et endnu mere basalt behov i form af skolens trådløse netværk har også voldt skolens personale og studerende problemer. Gennem tiden har der enten været problemer med at logge på - eller bevare forbindelsen med netværket.

En af udfordringerne er den nye bygnings konstruktion. Men det er ikke hele forklaringen. Skolen har skulle finde det rette setup til den voksende gruppe af studerende.

"Vi har investeret betydelige beløb og timer i at få det til at virke tilfredsstillende. Det, mener vi også, er lykkedes nu, vi har normalt omkring 600 aktive sessioner på nettet midt på dagen. Vi afventer kursusevalueringen, hvor vi netop har præciseret, at vi gerne ville have svar på dette område, for at sikre at det fungerer for de studerende," siger Henrik Ejby Bidstrup.

Men han mener ikke, at mange it-problemer på et it-universitet er bemærkelsesværdigt.

"Det, at vi er et it-universitet, gør ikke, at vi it-mæssigt er anderledes udfordret end andre offentlige institutioner eller virksomheder - det er ikke vores dygtige forskere og underviseres opgave at assistere it-afdelingen, de skal bruge deres ressourcer på at forske og undervise," siger it-chef Henrik Ejby Bidstrup til ComON.

Rektor Mads Tofte har ikke ønsket at kommentere denne artikel.

LÆS OGSÅ
IT-studerende skal lade computeren op hjemmefra
IT-studerende falder for phishing
Hackere huggede IT-Universitetets admin-password




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere