IP-telefoni: Først om 17 år er alle med

Det varer 17 år endnu, inden alle telekunder i Europa benytter IP-telefoni, anslår analysebureauet Forrester. Den traditionelle telefon synger på sidste vers, men analytikerne opfordrer alligevel teleselskaberne til at være beherskede med investeringerne i IP-telefoni.

Om 17 år er din fastnettelefon derhjemme så forældet, at du slet ikke kan bruge den længere - heller ikke selv om den benytter en digital ISDN-linie.

Det anslår analysebureauet Forrester i en ny rapport om IP-telefoni, altså telefoni sendt som datapakker på et IP-netværk.

I dag er telefoni kredsløbskoblet, hvilket vil sige, at linien står åben hele tiden. Den teknologi er ifølge Forrester-analytikerne i slutningen af sin livscyklus og kan ikke udvikles meget mere.

Når telefoni bliver sendt som datapakker, fylder det mindre, og bliver en lille mængde på et langt større netværk. Det spås at føre til lavere priser, og den nuværende struktur, hvor teleselskaberne takserer samtaler efter tid og distance, kan ikke holde i IP-verden.

Men telefonien, som vi kender den i dag, er længe om at dø, og det er der en god, økonomisk grund til. Alene i europæernes telefonregning løber op i over 1000 milliarder kroner om året, og den forretning afliver teleselskaberne ikke godvilligt lige med det samme.

Det er der heller ingen grund til, mener Forrester, som vurderer, at kun hver 20. telefonsamtale bliver IP-baseret i 2006. Teleselskaberne kan altså roligt holde sig til den gamle teknologi nogle år endnu.

Men så tager udviklingen fart, og de store teleselskaber vil blive presset af nye spillere på banen, og de stadig flere kunder, der får bredbånd i hjemmet. I første omgang handler det for teleselskaberne om at satse på de små erhvervskunder, som mangler integrerede telefonsystemer. Disse systemer er så småt på vej på markedet mange steder, blandt andet markedsført under navnet IP-centrex.

Selv om 17 år er lang tid, så skal de store teleselskaber dog forberede sig på skiftet allerede nu. Der er 100.000 telefoncentraler i EU, som skal have nyt udstyr, for at kunne levere IP-telefoni. Af dem driver TDC godt 1300 herhjemme.

Derfor bliver investeringen i det IP-baserede telefoni-udstyr enorm, men endnu er der ikke udstyr på markedet, som kan sikre teleselskaberne en ordentlig kvalitet. Det kommer dog snart, forlyder det.

Ifølge Forrester vil knap halvdelen af alle samtaler på fastnettet blive IP-baserede i 2010. Fem år senere er den gammeldags, kredsløbskoblede telefoni nede på 15 procent af markedet, men det tager altså yderligere fem år at aflive teknologien helt.

Forresters analyse handler kun om fastnet-telefoni, ikke mobilnetværk, hvor samtalerne også er kredsløbskoblede.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere