Torsdag kunne Apple præsentere sit nye fremstød inden for e-bøger på et stort event i Guggenheim-museet i New York. Denne gang handlede det om skolebøger - Apple ønsker at alle elever skal have en iPad i skoletasken - men det mest interessante er, at de elektroniske bøger nu bliver udvidet med alle former for interaktivt multimedie-indhold. Man kunne kalde det e-bogen version 2.0.
I det nye iBooks 2 kan e-bøger både indeholder billeder (hvor man kan zoome ind og ud), lydspor, videoklip og interaktive diagrammer. Man kan bevæge 3D-objekter og se dem fra alle sider, klikke sig gennem billedgallerier og få vist tekstvinduer når man klikker på bestemte områder i en grafik.
Desuden er der nye muligheder for at fremhæve tekstafsnit med bestemte farver, gemme og dele notater og søge efter indhold.
Den generelle trend er, at e-bøger får stadig flere interaktive funktioner og kommer til at ligne applikationer, som ComON kunne fortælle forleden. Amazon har netop introduceret det nye Kindle Format 8, hvor man kan tilføje nye interaktive funktioner til e-bøgerne. Her kan man blandt andet visualisere indholdet med tegninger og diagrammer.
Både Amazon og Apple har altså samme mål - de vil gøre e-bogen til en interaktiv oplevelse. Den første generation af e-bogen var bare en papirbog overført til skærmen, hvor man skulle bladre sig gennem teksten side for side.
E-bogen 2.0 sprænger rammerne for det, der kendes fra traditionelle papirbøger. Her kan man kombinere mange former for indhold til en multimedie-oplevelse.
Det betyder helt konkret, at mange af de applikationer, som i dag findes i App Store til iOS, sandsynligvis vil kunne konverteres til interaktive e-bøger og sælges gennem iBooks.
Man kan allerede nu få et indtryk af mulighederne ved at hente iBooks 2 og den gratis e-bog "Life on Earth", der skal demonstrere mulighederne. Den interaktive e-bog er krydret med lyd og video.
Foruden iBooks 2 har Apple også lanceret et gratis program til Mac, iBooks Author, som kan bruges til at skabe multimedie-rige e-bøger.
Den afdøde Apple-chef Steve Jobs betegnede skolebogs-markedet som en "industri, der omsætter otte milliarder dollar om året og er klar til digital omvæltning" i sin biografi. Han havde angiveligt i længere tid arbejdet på at komme ind på dette marked.