I øjeblikket sælges massevis af trådløst udstyr i supermarkeder og hos computerforhandlere.
De store volumener sælges til private, men ifølge leverandørerne fører den store interesse for 802.11-teknologier, også kaldet WLAN eller WiFi, til, at der nu også sælges betydeligt flere erhvervsløsninger.
? Vi oplever den største vækst nogensinde på det trådløse område. Og vi ser, at virksomheder vælger at etablere trådløst lokalnet, fordi medarbejdere, der har sat net op derhjemme, ønsker en tilsvarende fleksibilitet på arbejdspladsen, siger direktør Jesper Dauw fra netværksproducenten Dlink.
Verdens største netværksvirksomhed, Cisco, betegner det som en eksplosion.
? De seneste syv uger har vi haft en vækst på 30 procent alene inden for tungere erhvervsløsninger. Væksten for produkterne fra Linksys rettet mod private har ligget i nærheden af de 179 procent, der er analysebureauet Gartner Groups bud på den danske vækstrate, siger direktør Niels Christian Furu fra Cisco.
Firmaet solgte tidligere udelukkende erhvervsløsninger, men med købet af Linksys tidligere i år er Cisco gået ind på massemarkedet.
Afløser anarki i virksomhederne
- Folk har sat WiFi op derhjemme og har oplevet, at de pludselig ikke længere behøver holdes uden for familiens sociale liv, fordi computeren står i kælderen. Det førte til en anarkistisk fase, hvor medarbejdere på egen hånd satte trådløse net op i virksomhederne. Nu erkender firmaerne, at de må stå for de forholdsvis enkle forholdsregler, der gør, at sikkerheden fastholdes, siger Niels Christian Furu.
Symbol Technologies, der er en anden leverandør af erhvervsløsninger, melder også om et boom i salget.
? 802.11-teknologierne har vist deres værd. Det kraftige salg i massemarkedet betyder, at der kommer meget mere udstyr, der kan benytte de netværk, vi er med til at sælge, siger salgsdirektør Niels Clausen, Symbol Technologies.
Denne artikel stammer fra avisen Computerworld.