Artikel top billede

Kontroversiel dansk nettjeneste ændrer lusket markedsføring

Man må ikke lokke brugere til at sige ja til dyre abonnementer med billiger præmier.

Firmaet VIPocean har accepteret en irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden og ændrer nu sin markedsføring.

Det kontroversielle firma har fået massiv brugerkritik og været genstand for kritik i DR Kontant.

De typiske klager går på, at nye brugere føler sig lokket til at indgå aftaler. De siger typisk ja til en billig introduktionsvare, men lægger i farten ikke mærke til, at de har givet VIPocean ret til at hæve et større månedligt abonnement. Det skal stoppe nu.

Forbrugerombudsmanden kræver, at forbrugere skal have klar besked, så der ikke er tvivl om, hvad de siger ja til. Ombudsmanden mener, at VIPoceans metode med at skjule abonnementsbetingelserne eller gemme dem godt af vejen er en overtrædelse af markedsføringsloven.

VIPocean har nu rettet ind. Nu får brugerne tydeligere besked om, at de er ved at indgå en abonnementsaftale.

Fup-ocean

Det sociale netværk, som på mange måder minder om Facebook, men som har meget få aktive brugere og koster næsten 300 kroner om månenden, har ikke kun gjort Forbrugerombudsmanden bekymret. Det har også fået en hårde af forbrugere på nakken.

På bedømmelsessiden Trustpilot.dk, hvor VIPocean ellers gør sit for at komme kunderne i møde, kan brugernes begejstring for firmaet ligge på et meget lille sted. En bruger skriver:

"...Til slut syntes jeg de skulle ændre deres navn til FUP-OCEAN så passer pengene!"

Det er heller ikke første gang, at bagmændene hos VIPocean har været i mediernes søgelys. Det var de samme personer, som blandt andet har haft tjenesten MeetYouMessenger, der blev kritiseret for at snylte på Microsoft Messenger og spamme brugernes venner. Læs ComONs tidligere artikel her.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe føler sig heller ikke overbevist om, at det er sidste gang, at han har haft fat i VIPocean. Han tager forbehold for, at firmaet igen kan komme i søgelyset, hvis deres formuleringer eller markedsføring igen kommer til at virke vildledende på almindelige forbrugere, fremgår det af en erklæring.

Forbrugerombudsmanden har lavet en længere vejledning om hvordan man undgår at havne i utilsigtede abonnements-forhold på nettet efter at have deltaget i konkurrencer eller bestilt testprøver.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere