Læs også:
Købte tusindvis af HTC-telefoner - Nu skrottes de
HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl
ComputerViews: Du kender det sikkert alt for godt: Dit nyindkøbte it-udstyr virker bare slet ikke, som du havde regnet med.
Kast din it-gadget hårdt ned i jorden. Træd på den, som var den det klammeste kryb. Spyt på den og find frem til bandeord, der kan få selv den mest hærdede gadedreng til at tabe kæben.
Gør alt hvad du kan for at få frustrationerne ud.
Og så må du konstatere, at du fortsat står med et problem: Grejet er stadig defekt, og du aner ikke hvorfor.
Spørgsmålet er naturligvis, hvor det helt præcist gik galt.
Valgte du det rigtige produkt til opgaven? Solgte leverandøren dig gyldne løfter om et reelt ubrugeligt produkt? Eller ligger problemet et helt tredje sted?
HTC telefoner virker ikke - eller gør de?
Svaret på disse og andre spørgsmål er fortsat noget uklare, efter at flere svenske it-chefer offentligt har brokket sig over defekte HTC-smartphones.
Blandt problemerne er, at telefonerne ringer op af sig selv, at de har dårlig modtagelse og batteritid - og at "Försäkringskassan" ikke har kunnet få en mail-sikkerhedsløsning til at fungere.
Der er tilsyneladende både problemer med HTC-telefoner med Android og Windows Phone.
HTC-chef Peter Frolund siger som svar på kritikken:
"Typisk er der mange gange flere indgangsvinkler til, hvad årsagerne er. Det kan skyldes telefonen, det kan skyldes netværket, og det kan skyldes særlige løsninger, der er valgt af den pågældende virksomhed."
"Det kan være flere forskellige ting, som ligger uden for det, der har med os og vores telefoner at gør," siger han.
Hvem har ansvaret?
Mens HTC's svar på kritikken ikke bringer os noget svar på, hvad problemerne skyldes, er det et interessant spørgsmål, om problemerne i virkeligheden slet ikke skyldes HTC's produkter, men derimod noget helt andet.
Er det it-chefen, der har indkøbt det forkerte produkt til opgaven? Er det HTC, der burde have vidst og advaret om, at produktet ikke ville kunne fungere i det pågældende setup?
Er det måske snarere operatøren eller en tredjeparts software-leverandør, der er årsagen til problemerne. Eller er det brugerne af telefonerne, der ikke bruger dem korrekt?
Altid it-chefen
Spørgsmålet er imidlertid også, om det i virkeligheden ikke altid er it-chefen, der ultimativt har ansvaret, når en it-løsning fejler? I hvert fald er det i sidste ende ham/hende, der risikerer at få en fyreseddel.
Vejen til de bedste it-investeringer indebærer blandt andet grundige behovsanalyser, research i forhold til de tilgængelige produkter på markedet, kravsspecifikationer og en kontrakt med leverandøren, der giver it-chefen de nødvendige våben, hvis løsningen alligevel skulle fejle.
Om de ting var på plads i HTC-sagen, kan vi som udenforstående kun gisne om.
Det er til gengæld ret åbenlyst, at de burde være det.
Læs også: