Artikel top billede

Efter bøvl med HTC-telefoner: Hvem bærer skylden?

ComputerViews: Er det leverandøren, it-chefen eller brugeren selv, der bærer skylden, når nyt it-grej slet ikke virker efter hensigten?

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - Nu skrottes de

HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl

ComputerViews: Du kender det sikkert alt for godt: Dit nyindkøbte it-udstyr virker bare slet ikke, som du havde regnet med.

Kast din it-gadget hårdt ned i jorden. Træd på den, som var den det klammeste kryb. Spyt på den og find frem til bandeord, der kan få selv den mest hærdede gadedreng til at tabe kæben.

Gør alt hvad du kan for at få frustrationerne ud.

Og så må du konstatere, at du fortsat står med et problem: Grejet er stadig defekt, og du aner ikke hvorfor.

Spørgsmålet er naturligvis, hvor det helt præcist gik galt.

Valgte du det rigtige produkt til opgaven? Solgte leverandøren dig gyldne løfter om et reelt ubrugeligt produkt? Eller ligger problemet et helt tredje sted?

HTC telefoner virker ikke - eller gør de?

Svaret på disse og andre spørgsmål er fortsat noget uklare, efter at flere svenske it-chefer offentligt har brokket sig over defekte HTC-smartphones.

Blandt problemerne er, at telefonerne ringer op af sig selv, at de har dårlig modtagelse og batteritid - og at "Försäkringskassan" ikke har kunnet få en mail-sikkerhedsløsning til at fungere.

Der er tilsyneladende både problemer med HTC-telefoner med Android og Windows Phone.

HTC-chef Peter Frolund siger som svar på kritikken:

"Typisk er der mange gange flere indgangsvinkler til, hvad årsagerne er. Det kan skyldes telefonen, det kan skyldes netværket, og det kan skyldes særlige løsninger, der er valgt af den pågældende virksomhed."

"Det kan være flere forskellige ting, som ligger uden for det, der har med os og vores telefoner at gør," siger han.

Hvem har ansvaret?

Mens HTC's svar på kritikken ikke bringer os noget svar på, hvad problemerne skyldes, er det et interessant spørgsmål, om problemerne i virkeligheden slet ikke skyldes HTC's produkter, men derimod noget helt andet.

Er det it-chefen, der har indkøbt det forkerte produkt til opgaven? Er det HTC, der burde have vidst og advaret om, at produktet ikke ville kunne fungere i det pågældende setup?

Er det måske snarere operatøren eller en tredjeparts software-leverandør, der er årsagen til problemerne. Eller er det brugerne af telefonerne, der ikke bruger dem korrekt?

Altid it-chefen

Spørgsmålet er imidlertid også, om det i virkeligheden ikke altid er it-chefen, der ultimativt har ansvaret, når en it-løsning fejler? I hvert fald er det i sidste ende ham/hende, der risikerer at få en fyreseddel.

Vejen til de bedste it-investeringer indebærer blandt andet grundige behovsanalyser, research i forhold til de tilgængelige produkter på markedet, kravsspecifikationer og en kontrakt med leverandøren, der giver it-chefen de nødvendige våben, hvis løsningen alligevel skulle fejle.

Om de ting var på plads i HTC-sagen, kan vi som udenforstående kun gisne om.

Det er til gengæld ret åbenlyst, at de burde være det.

Læs også:

Købte tusindvis af HTC-telefoner - Nu skrottes de

HTC: Her er mulig forklaring på smartphone-bøvl




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere