En af verdens største domænesælgere, Go Daddy, er kommet ind i et stormvejr for sin støtte til den amerikanske piratlov SOPA (Stop Online Piracy Act). ComON har tidligere omtalt den kontroversielle lov, som betyder at rettighedshavere kan kræve og uden videre få gennemført en DNS-blokering af sites.
Efter en boykotopfordring har Go Daddy nu lovet at trække sin støtte til SOPA. Det skriver digi.no. Det startede den 22. december, hvor en bruger på Reddit varslede at han ville flytte 51 domæner fra Go Daddy. Mange flere fulgte efter, og selv Wikipedia-stifteren Jimmy Wales annoncerede, at han ville flytte leksikonets domænenavn væk fra Go Daddy.
Netop Wikipedia kan blive hårdt ramt af SOPA. Her har man tidligere overvejet at gå i strejke - altså lukke - i protest mod loven.
Det menes at op mod 72.000 domænenavne blev flyttet fra Go Daddy i sidste uge selvom den officielle boykot først skal starte den 29. december.
Boykotaktionen mod Go Daddy er indtil videre ikke afblæst. Den seneste udmelding fra selskabet, hvor man dropper sin støtte til loven, bliver opfattet som et pr-trick. Nu skal Go Daddy sende et brev til den amerikansk kongres, hvor man officielt trækker sin støtte til SOPA og det lovforslag i senatet, som det bygger på, lyder kravet.
Flere af konkurrenterne har taget chancen til at kapre kunder fra Go Daddy. Hos NameCheap har man ligefrem udråbt den 29. december til "Move your domain day". Her tilbyder man også billige domæne-flytninger hvor en del af prisen doneres til Electronic Frontier Foundation, der kæmper for frihed på nettet.
Nu hævder NameCheap at Go Daddy forsøger at blokere flytningen af domæner med tekniske hindringer. NameCheap hævder at GoDaddy har sendt mangelfulde Whois-oplysninger. Men Go Daddy afviser overfor CNET at man har forsøgt at holde på kunderne med beskidte tricks.
Den CBS-ejede it-portal CNET er selv rodet ind i Go Daddy-sagen. CBS har aktivt bidraget til SOPA, men som det fremgår af denne Youtube-video har CNET også selv været med til at distribuere værktøjer til fildeling og lært brugerne hvordan de skal bruges. Det antydes nu at CBS vil forsøge at tjene penge ved at forfølge de samme brugere.