IBM har leveret sin årlige liste med 5 innovationer, som kommer til at forandre vores liv i de næste fem år. Prognoserne er baseret på IBM's egen forskning og tendenser på markedet. It-giganten forudsiger blandt andet at det er slut med passwords, computere vil læse vores tanker og den digitale kløft vil forsvinde.
"People power come to life" lyder overskriften på den måske mest kontroversielle af IBM's prognoser. Her forudsiger man, at man fremover kan opsamle den kinetiske energi, som i dag går til spilde, og bruge den til at holde sin elektronik kørende.
Det kunne f.eks. være små enheder på egerne af et cykelhjul, der oplader batterierne i din smartphone mens du cykler, eller sensorer i dine sko, der opfanger energien når du går rundt i huset og overfører det til computeren.
IBM mener også, at man kan bruge energien fra vandet der løber gennem husets rør til at levere strøm til belysning. I lidt større skala vil man bruge havets bølger som miljøvenlig energikilde.
Den anden og lidt mere jordnære prognose er, at det er slut med at bruge kodeord og pin-koder. Fremover kan man nøjes med at sige sit navn eller kigge ind i et lille kamera i kontantautomaten for at bekræfte sin identitet. Den nødvendige biometriske teknologi eksisterer allerede.
"Mind reading is no longer science fiction", konstaterer IBM, og forudsiger at vi fremover kan nøjes med at tænke på en bestemt kommando for at få computeren til at reagere. Eller du kan kontrollere en pil på skærmen blot ved at tænke på, hvor den skal bevæge sig hen. Der forskes allerede i denne form for brain-computer-interfaces, og IBM forventer at de bliver brugt i spil i løbet af de næste fem år.
I de kommende år vil den digitale kløft mellem a- og b-holdet forsvinde, forudsiger IBM. Der er syv milliarder mennesker i verden og der vil være 5,6 milliarder mobile enheder solgt om fem år - altså 80 pct. af klodens indbyggere vil have en sådan enhed. Det bliver meget billigere at eje en mobiltelefon og det vil skabe nye muligheder for befolkningen i fattige lande.
"Junk mail will become priority mail," lyder den sidste af prognoserne. IBM forudsiger at vi kommer til at elske spam. Det lyder måske mærkeligt, men IBM mener at de uønskede reklamer bliver personaliserede og relevante fremover. Fremover vil computere kunne levere skræddersyede anbefalinger baseret på dine præferencer og informationer fra sociale netværk.
"Hvad enten der er tale om nyheder, sport eller politik, så vil du kunne stole på, at teknologien ved hvad du har brug for," skriver IBM.