Nu har endnu en it-milliardær startet et stort og ambitiøst rumprojekt. Det er Microsoft-medstifter Paul Allen, som er gået sammen med raketbyggeren Burt Rutan om at revolutionere rumfarten. Han vil bygge verdens største fly med et vingespænd på 116 meter og en vægt på 544 tons. Flyet skal transportere raketter op til en højde på 10 kilometer, hvor de så kan affyres og selv flyve videre.
Det gigantiske fly skal bygges i de næste fem år med dele af gamle Boeing-747-fly. Det skal udstyres med hele seks flymotorer. For at starte og lande er der brug for en landingsbane på mindst 3,6 kilometer.
Det hidtil største fly, Hughes H-4 Hercules, havde et vingespænd på 97,51 meter. Men dette fly kom kun i luften én eneste gang.
Det største fly som bliver brugt i dag, Antonow An-225, har et vingespænd på 88,40 meter.
Paul Allen har startet firmaet Stratolaunch, der allerede beskæftiger omkring 100 ansatte. Dette tal bliver meget højere i den kommende tid.
Microsoft-milliardæren mener at raketaffyring fra fly giver større sikkerhed og lavere omkostninger, fordi flyet kan genbruges. Flyet kan flyve op til 2.500 kilometer med raketten for at finde det optimale startsted.
Ifølge Wall Street Journal vil Paul Allen bruge mindst én milliard kroner af sin personlige formue på at gøre rumdrømmen til virkelighed.
Konceptet med at transportere et fartøj op og så frigøre det fra "moderskibet" minder om WhiteKnight Two og SpaceShipTwo fra Virgin Galactic, der skal transportere passagerer ud til kanten af rummet fra næste år.
Ligheden er ikke helt tilfældig. Paul Allen og Burt Rutan udviklede det første privatbyggede bemandede rumfartøj, som nåede ud til kanten af rummet og dermed vandt Ansari X-Prize i 2004.
Dette fartøj, SpaceShipOne, blev senere videreudviklet til SpaceShipTwo, som bruges af Virgin Galactic. Burt Rutan skal nu også bygge det nye transportsystem til Stratolaunch baseret på samme princip.
Læs også ComONs artikel om it-milliardærernes rumdrømme.