Amazon har modtaget millioner af bestillinger på sin nye billige tavlecomputer Kindle Fire allerede inden den kom i handlen. Men mange af de første kunder udtrykker skuffelse. Det har nu fået Amazon til at love en softwareopdatering inden for de næste to uger, som skulle løse nogle af problemerne. Til næste forår kommer en forbedret version af Kindle Fire.
Ifølge New York Times klager kunderne blandt andet over den manglende knap til at justere lyden, det er for nemt at ramme off-knappen, det tager lange tid at loade websider (Amazons Silk-browser skulle ellers netop forbedre load-tiderne), der er ingen mulighed for at beskytte sine private data på enheden, og touch-skærmen reagerer langsomt.
Den kendte danske usability-ekspert Jakob Nielsen kom da også med en sønderlemmende kritik af Fire i sidste uge. Han udtrykker skuffelse over enhedens design og vil ikke anbefale at købe den.
Men den største fordel for Kindle Fire er stadig prisen - med sine 199 dollar er den billigere end alle konkurrenter.
Amazon vil ikke sige, hvor mange Kindle Fire-enheder der er solgt, men der skulle være tale om millioner og Amazon betegner selv tavlecomputeren som sit mest succesfulde produkt nogensinde.
De fleste analytikere regner med et salg på mellem tre og fem millioner enheder i det indeværende kvartal.
Den kommende softwareopdatering skal forbedre ydelsen og touch-navigationen, og kunderne kan nu redigere oversigten over, hvad de har foretaget sig med enheden. Så man kan f.eks. skjule, hvilke websider der er besøgt.
Men det ændrer ikke ved hardware-problemerne - f.eks. den manglende lydknap. Først til foråret vil Amazon lancere en ændret version af Kindle Fire.
Selv på Amazons egen hjemmeside har Fire fået blandede anmeldelser - lidt mindre end en tredjedel af anmelderne vil kun give 1-3 stjerner ud af 5 mulige.
En del af klagerne går på skærmstørrelsen. Mange mener at 7 tommer er for lidt til en tilfredstillende weboplevelse. Men ét websted er dog optimeret til Kindle Fire - og det er Amazons egen netbutik.
Jakob Nielsen antyder, at Amazon kan have designet browseren med vilje så man får en skuffende oplevelse på alle andre websider end Amazons egen - for at undgå, at kunderne shopper andre steder.