Et efter et indgår verdens største virksomheder milliardkontrakter, hvor de lader eksterne IT-leverandører overtage driften af deres IT.
Men outsourcing af IT-funktioner behøver ikke at være nogen god forretning. Det viser en kulegravning, som den amerikanske rumfartsorganisation NASA har foretaget af en outsourcing-kontrakt.
Nu er der ikke kun tale om outsourcing i traditionel forstand. De syv IT-selskaber, som NASA indgik en ni-årig aftale med i 1998, skulle nemlig også levere hardware til rumfartsorganisationen.
Tilbuddene fra de syv selskaber blev lagt på en indkøbsportal, og medarbejderne fik besked på, at de skulle vælge mellem selskabernes produkter. Samtidig overtog de nye leverandører så service og support.
Men det har kostet NASA og dermed de amerikanske skatteydere en overpris på 24 procent, at medarbejderne ikke kunne vælge alternative produkter. Havde overforbruget fortsat i hele kontraktperioden, ville det have kostet i alt to milliarder kroner.
Udbød kun dyre produkter
Selv om indkøbsportalen sikrede mængderabatter til NASA, så var de langt fra tilstrækkelige til at sikre rumfartsorganisationen konkurrencedygtige markedspriser. Leverandørerne benyttede nemlig betingelsen om, at de skulle yde service og support til kun at udbyde de dyreste produkter på indkøbsportalen.
Et af de værste eksempler, som NASA's revisorer har fundet frem til, drejer sig om et kabel til en harddisk. Det kom NASA til at betale 350 kroner for. Uden service og support kunne kablet være købt for 13,50 kroner.
Derfor fjerner NASA nu kravet om, at medarbejderne skal bruge indkøbsportalen til at handle over. Samtidig har nogle af leverandørerne sendt checks på mindre beløb tilbage til rumfartsorganisationen i erkendelse af, at de har taget for høje priser.
Leverandørerne tæller relativt ukendte selskaber som OAO, Affiliated Computer Services og Science Applications International.