Fagforeningen HK satser 20 millioner kroner over de næste fem år på en ny portal, der skal udvide servicen til medlemmerne.
I første omgang kan medlemmerne finde blanketter fra både fagforeningen og A-kassen på portalen. Sikkerheden bygger på CPR-nummer suppleret med en pinkode, som HK allerede har sendt ud til medlemmerne.
Det er også muligt at beregne sin egen løn eller opsigelsesvarsel på adressen www.mithk.dk, og de 375.000 medlemmer kan forvente, at portalen bliver udbygget med hjælp og rådgivning inden for blandt andet job, uddannelse og arbejdsløshed de kommende år.
Forbundsformand John Dahl påpeger, at næsten alle HK's medlemmer er på internet dagligt, og at det gør det oplagt at benytte nettet til at udbygge servicen.
- Vi er i en situation, hvor vi skal konkurrere med andre fagforeninger om medlemmerne. For at hævde os i konkurrencen skal vi lave flest mulige ydelser til flest mulige medlemmer af en høj kvalitet. Vi ville aldrig kunne yde så god en service til så mange medlemmer på én gang, hvis de henvendte sig personligt i deres HK-afdeling, siger næstformand Karin Bancsi til HK's eget onlinemagasin, Delta.
Projektleder Bjørn Borup er godt klar over, at HK trods alt ikke kan tilbyde alle ydelser digitalt, men så skal den nye portal give indblik i, hvad HK kan tilbyde hvert enkelt medlem, forklarer han.
HK ser ud til at overhale ingeniørernes fagforening, IDA, som også har ambitioner om at tilbyde landets bedste digitale medlemsservice. IDA indgik i januar et partnerskab med Oracle og var klar til at investere 38 millioner kroner i at udvikle de nødvendige IT-systemer. Oracle skulle hjælpe til mod at få mulighed for at sælge systemerne til andre fagforeninger.
Men allerede i juni gik parterne fra hinanden igen, ifølge ingeniørernes formand, Per Ole Front, fordi de to organisationer ikke passede sammen.
IDA arbejder på at finde en anden IT-leverandør til sin digitale satsning.