Teleankenævn kimet ned efter fire dage

Et nyt teleankenævn, der mere effektivt skal behandle tvister mellem teleselskaberne og deres kunder, er blevet kimet ned siden åbningen sidste fredag. Det tyder på, at forventningen om mellem 900 og 1000 klager om året kan være skudt for lavt.

Fra den første dag har der været travlhed hos det nye teleankenævn, der er stiftet af Telekommunikationsindustrien og Forbrugerrådet.

Ifølge JyskeVestkysten har nævnet siden åbningen sidste fredag modtaget 140 telefonopkald og omkring 30 breve og e-mails fra utilfredse forbrugere, der vil klage over deres teleselskab.

Teleankenævnet havde forventet at behandle 900-1000 klager om året, men det tal kan ske blive noget højere.

- Hvis strømmen af henvendelser fortsætter i dette tempo, vil vi få flere end 1000 sager om året. Man må sige, at vi har fået en flyvende start, siger sekretariatschef Marianne Bundgaard til JyskeVestkysten.

Foreløbig er kontoret i det indre København bemandet med fem medarbejdere, men det skal snart fordobles for at kunne håndtere klagerne.

Mange af klagerne handler tilsyneladende om kunder, der ikke kan få lov til at opsige deres telefonabonnement og måske ligefrem ikke kan få kontakt med deres teleselskab.

Hidtil har forbrugere med teleproblemer skullet gætte sig til, om det var IT- og Telestyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller Telebrugernævnet, de skulle rette deres klager til, men den forvirring skulle være forbi nu med Teleankenævnet.

Det er op til det enkelte teleselskab, om det vil tilslutte sig ordningen, men ankenævnet behandler klager over samtlige selskaber - uanset om selskabet er med i ordningen eller ej.

Relevant link

Teleankenævnet (foreløbig hjemmeside)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere