Priserne på bærbare computer rasler ned, og dansker er vilde med de billige bærbare. Nye tal fra analysebureauet IDC viser, at salget af bærbare pc'er steg med en tredjedel i årets andet kvartal.
Det store salg af bærbare computere betyder, at væksten på det danske pc-marked efter en tid med sløve rater igen er oppe på 10 pct.
Træerne vokser dog ikke ind i himlen, for de billigere priser betyder, at værdien af pc-markedet ikke er steget, fortæller pc-analytiker Anders Elbak, IDC.
Han oplyser, at der også er kommet gang i den nye ordning med hjemme-pc, som er med til at trække markedet op, selv om salget af hjemme-pc'er stadig er milevidt fra niveauet under den tidligere ordning.
Markedet for stationære computere har ikke rokket sig ud af flækken i andet kvartal, til gengæld er server-markedet vokset 15 procent.
Anders Elbak peger da også på, at stigningen i markedet skal ses i forhold til det voldsomme fald sidste år. Derfor er markedet endnu ikke oppe på samme niveau, som før IT-krisen satte ind.
Hewlett-Packard var det absolut dominerende pc-mærke herhjemme i andet kvartal. Pc-producenten sad på 34 procent af markedet og havde et solidt forspring til IBM og Dell, der havde markedsandele på henholdsvis 17 og 15 procent.