Internet Explorer er midt i en historisk nedtur. Som ComON kunne fortælle tidligere i denne uge, er Microsofts browser faldet til 52,6 procent i oktober. Hos Microsoft kan man til gengæld glæde sig over, at brugerne har taget godt imod den nye version 9. Faktisk er Danmark det land i verden med den højeste penetration af IE9.
Fra februar, hvor IE9 blev lanceret, til i dag er Internet Explorer 9s markedsandel i Danmark steget fra næsten ingenting til 23,1 pct. Ser man udelukkende på IE9 på Windows 7-platformen, er markedsandelen helt oppe på 33,7 pct.
På verdensplan havde IE9 en andel på 22,5 procent på Windows 7 i oktober. På andenpladsen ligger Microsofts egen IE8, mens Chrome 14 kommer på en tredjeplads.
Men det kan altså ikke skjule, at det efterhånden kun er halvdelen af internet-brugerne som surfer med Internet Explorer. Det gamle browsermonopol er brudt.
Microsoft forklarer selv en del af nedgangen med, at brugere på XP ikke kan opgradere til IE9. For IE8-brugere betyder det, at omkring en tredjedel ikke har mulighed for at opgradere. Derfor må de vælge en anden browser, hvis de vil køre videre på de ældre styresystemer.
Konkurrencen på browsermarkedet er nu væsentligt større end bare for fem år siden, hvor Internet Explorers markedsandel var meget høj i verden og især i Danmark.
"Forestil dig, at et stort tysk mejeri gør sit indtog i Danmark - det ville ret hurtigt påvirke Arlas markedsandel, fordi de er markedsleder," siger Troels Hviid, der er dansk ansvarlig for Internet Explorer.
Han mener at den øgede konkurrence på browsermarkedet kun er godt for brugerne.
"Selvfølgelig så vi helst, at vores markedsandel var som i 80'erne, men sådan er verden ikke. Vi har dygtige konkurrenter, så vi koncentrerer os om at lave den bedst mulige browser. Den store vinder er brugeren," siger han.