Hollywood-ordre til danske Digital Film Lab

Digital Film Lab har reddet sig endnu en stor ordre fra Hollywood. Selskabet med hovedsæde i Danmark skal stå for den digitale efterproduktion på Sony Pictures nye film Underworld.

Når den store Hollywood-produktion Underworld ruller over de danske biograflærreder den 5. december i år, er det ikke første gang, den har været i landet.

Produktionsselskabet Digital Film Lab har siden juni arbejdet med den digitale finjustering af det gotiske actionbrag af en film med vampyrer og varulve, og arbejdet er blandt andet foregået i firmaets hovedsæde i Danmark.

Direktør Kris Kolodziejski vil ikke afsløre den præcise værdi af aftalen, men henviser til, at der er tale om en kontrakt i millionklassen.

Dermed markerer Digital Film Lab sig igen som en af Danmarks digitale eksportsucceser. Selskabet har indtil nu arbejdet på 46 film, herunder prisvinderne Bloody Sunday og Magdalene Sisters, men er uden for filmkredse nok bedst kendt for arbejdet på kassesuccesen Tombraider, der var filmatiseringen af computerspillet om den barmfragre arkæolog Lara Croft.

- I filmens afsluttende eksplosionsscene virkede kun halvdelen af sprængladninger. Det betød, at instruktøren stod med en halvt ødelagt kulisse. Så ringede de til os, og vi sørgede for digitalt at tilføje de resterende eksplosioner, fortæller Kris Kolodziejski.

Underverden

i Underworld har filmens lyssætning været omdrejningspunktet for Digital Film Labs arbejde.

- Mange af de scener, vi har fået ind til behandling, har et varmt orange lys. Instruktøren vil have en film med et hårdt blåt look, og det retter vi til, beretter Kris Kolodziejski.

Selve effektskuddene - de scener, der kræver omfattende 3D-grafik - bliver i denne omgang lavet hos andre selskaber, men alligevel skal de forbi Digital Film Lab, før de er klar til det store lærred.

- Vores arbejde er at samle puslespillet og få det hele til at se rigtigt ud. Der er scener, hvor varulve kravler på væggene, og når vi får de billeder ind, er de "flade". Vores job er at give dem mere liv gennem blandt andet lyssætning, siger Digital Film Lab-direktøren.

Hestekræfter

Det er tunge hard- og software-kræfter, der ligger bag arbejdet. Der arbejdes med digitale effekter på store Sillicon Graphics Onyx-arbejdsstationer.

Softwaren er en kombination af eksisterende produkter og egenudviklet kode, og til filmen Underworld måtte Digital Film Lab opgradere lagringskapaciteten fra fire til otte terabyte.

Kris Kolodziejski vurderer, at udstyret samlet koster et velvoksent tocifret millionbeløb.

- I forhold til den optiske verden, hvor man basalt set kun kan manipulere lyssætning ved at dreje op og ned for rød, grøn og blå, giver digital efterbehandling nye muligheder. For fem år siden troede ingen på, at det, vi gør i dag, ville kunne lade sig gøre - simpelthen på grund af de enorme mængder data, der skal behandles. Nu er det, hvad alle vil have. Dels på grund af kvaliteten, dels på grund af den kreative kontrol, som det giver, siger han.

Stor mundfuld

Digital Film Lab har fået seks uger til arbejdet på Underworld, og det betyder, at selskabets medarbejdere, 22 i Danmark og otte i London, har arbejdet i toholdskift, siden ordren kom i hus.

- Når man står i det, så siger man "aldrig mere", og det holder så indtil en måned eller to senere, hvor man har glemt, hvor hårdt det var. Så får man blod på tanden og snupper den næste store produktion, siger Kris Kolodziejski.

Selv om intet endnu er sikkert, og Kolodziejski holder kortene tæt til kroppen, kunne "den næste" gå hen og blive den tredje film i Harry Potter-serien. For tiden har filmselskabet Warner en forespørgsel ude hos Digital Film Lab om arbejde på 1000 effektskud til filmen.

For Kris Kolodziejski er det ganske fristende, men han understreger vigtigheden af ikke at tage munden for fuld. Det kan blive rigtig dyrt.

- Hvis du er skyld i, at produktionen bliver forsinket, og filmselskabet må udskyde en premiere i 8000 biografer, så får du aldrig et job igen. Oven i det kommer et større sagsanlæg, fortæller han.

Hvis branchen udvikler sig, som Digital Film Lab forudser, kommer selskabet dog ikke til at mangle arbejde foreløbig.

- Mit bud er, at man om to år ikke længere laver almindelig optisk efterarbejde på film. Lige nu ser vi en fuldstændig hysterisk interesse for det digitale. Et eksempel er, at ud af årets 20 danske film er kun to efterbehandlet med traditionelle metoder, siger Kris Kolodziejski.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere