Priskrig koster Sonofon dyrt

Sonofon har allerede sænket sine priser, inden selskabet lancerer sit lavprisabonnement, og det er dyrt. Selv om der kommer stadig flere kunder i butikken, og de taler mere, så stiger omsætningen kun meget langsomt.

Først i dag melder Sonofon ud om, at selskabet går aktivt med i priskrigen på det danske mobilmarked med et discount-koncept, men allerede sidste år begyndte de faldende priser at koste selskabet dyrt.

Det seneste kvartalsregnskab viser, at Sonofons vækst kører i lavere gear, selv om der stadig er tale om en yderst sund forretning.

Faktisk voksede omsætningen fra første til andet kvartal i år stort set ikke. Til gengæld var fremgangen stor i første kvartal, så Sonofon vælger at fremhæve en vækst på 11 procent i første halvår.

Ifølge administrerende direktør Ulrik Bülow har Sonofon løbende gennem det seneste år sat priserne ned på sine mest populære abonnementer.

- De faldende priser lægger en dæmper på væksten, siger han.

Samtidig falder Sonofons overskud. Efter skat blev det i årets første seks måneder på 26 millioner kroner, mens der kom 73 millioner kroner i kassen sidste år.

Ny sendere koster dyrt

Det forklarer Ulrik Bülow med, at Sonofon har sat 200 nye sendere, også kaldet basestationer, op for at give kunderne bedre dækning. De koster op mod en million kroner stykket.

Den investering har givet en større gæld og større afskrivninger, og det er afgørende for, at overskuddet falder.

Før skat og afskrivninger, også på goodwill (EBITDA), voksede overskuddet fire procent til 575 millioner kroner. Men ifølge Ulrik Bülow gør priskrigen det til "en udfordring" at præstere samme vækst i omsætningen og salget som tidligere.

Sonofon har nu godt 1,4 millioner kunder. Teleselskaberne Debitel og CBB Mobil, der lejer sig ind på Sonofons netværk, står for to tredjedele af væksten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere