Sonofon kaster håndklæddet i ringen og byder kunderne inden for til et nyt discount-produkt, der matcher priserne hos lavpris-pioneren Telmore.
Der hersker ingen tvivl om, at Sonofon-direktør Ulrik Bülow helst havde været foruden det nye abonnement, der lanceres om få dage og skal markedsføres fra slutningen af august.
Han har hyppigt fortalt, at Sonofon så vidt muligt vil undgå den type abonnementer, men at det er kunderne, der bestemmer. Nu har kunderne talt.
- Markedet går den vej, og priskrigen handler om, hvem der skal være her på længere sigt, siger Ulrik Bülow om bevæggrunden for at sætte et nyt abonnement i søen.
Alt for mange Sonofon-kunder har forladt selskabet til fordel for en billig konkurrent som eksempelvis Telmore, CBB Mobil, Smarttalk og flere andre.
Ulrik Bülows ærgrelser over discount-markedet skyldes, at priskrigen gør det sværere for selskaberne at tjene penge, og da alle fire store mobilselskaber herhjemme er kontrolleret fra udlandet risikerer man, at det ikke længere bliver attraktivt at investere i Danmark.
Teknologisk bagud
- Priskrigen på mobilmarkedet er et specielt dansk fænomen. Om fem år kan vi se, om det har været godt eller skidt, men vi risikerer, at vi kommer bagud teknologisk i forhold til andre lande, siger Ulrik Bülow.
Hans nye abonnement, hvis navn endnu er hemmeligt, er gratis, minutprisen er en krone, og en SMS-besked koster 20 øre.
Dermed lyder abonnement mere attraktivt end Sonofons nuværende Variant-abonnement, hvor priserne stiger og falder afhængig af forbruget. Ulrik Bülow afviser, at discount-produktet kannibaliserer på Variant.
- Min fantasi er ikke stor nok til at forestille sig et mobilmarked, hvor der kun er plads til discount-produkter. Der vil stadig være et stort behov for Variant-abonnementet, hvor du får hjælp i vores butikker og tilskud til at købe en ny telefon. Det er jo heller ikke alle, der har en pc i dag, siger han.
Det nye produkt bliver alene tilgængeligt over internettet, hvor kunden skal fylde sin konto op, før man kan ringe.
Telia: Ingen discount hos os
Hos Telia, der kæmper med svære tab i Danmark, har man ingen planer om at følge trop med et rendyrket lavpris-koncept.
- Vi følger selvfølgelig markedsudviklingen nøje. Vi har også oplevet, at især vores yngre kunder er flyttet fra os til et lavprisselskab, men den trafik har vi stort set fået stoppet med vores Xpress-abonnement, siger direktør Jesper Brøckner, Telia Mobile.
Telia Xpress byder på gratis, ubegrænset forbrug af SMS-beskeder mod betaling af et abonnement hver måned på 120 kroner. Minutprisen er 1,20 kroner.
Danmarks største discount-mobilselskab, Telmore, er alt andet end overrasket over Sonofons tiltag.
- Det har vi jo kunnet regne ud længe, men vi skal nok bevare vores kundetilgang. Kunderne skifter jo selskab af mange forskellige grunde, siger Telmores direktør, Frank Rasmussen.
Han har siden foråret samlet 15 medarbejdere i en ny udviklingsafdeling, der udelukkende skal finde på nye funktioner til Telmores eksisterende produkter. Dermed bliver det fortsat muligt at kende forskel på de forskellige lavpristilbud, mener han.