Artikel top billede

Værdikamp

Værdi er nok et af de mest fortærskede ord i it-salgskanalen.

Alle vil gerne fortælle, at de »adderer« værdi/value. At de har deres plads i fødekæden. Hvilket selvfølgelig er vigtigt, fordi man skal have styr på, hvor man har sine styrker.

Men det handler jo ikke om, hvem der kan råbe værdi højst. Det er vigtigt at huske, at itsalgskanalen er et økosystem, hvor værdi også handler om den værdi, de enkelte led giver hinanden.

Forhandlere, distributører og producenter er alle led i en kæde, som tilsammen sikrer kanalens styrke. Det betyder også, at forhandleres værdi i fødekæden, er afhængige af de muligheder, som producenter og distributører giver dem.

Men hvad er værdi egentlig? Er det at sælge en vare? At missionere for den? Levere den? Eller er det alle tre dele og mere til?

Og er værdi det samme, når alt forandrer sig – som det hele tiden gør, når vi taler it? For it-salgskanalen er værdi også tilpasning. Faktisk er det et livsvilkår. For forandring kan sagtens være blodig.

Danske forhandlere har generelt været gode til at sno sig og finde nye veje til at retfærdiggøre deres eksistens. At vise, at de har værdi.

Et godt eksempel er Den gamle Falkoner Allé-butik, Stratek. Her har den nye ejer Jens Wedenborg flyttet Frederiksberg-forhandlerens fokus, og forstået at udnytte internettet. Ambitionen er ikke at blive en internetbutik, men at understøtte den fysiske forretning med en internetbutik. Samtidig er reparation og service blevet en større del af forretningskonceptet, når nu avancerne på computerne ikke er, hvad de har været.

Det, Stratek og Wedenborg kan byde ind med, er viden. Desværre er det en værdi, som hverken distributører eller producenter altid synes at gøre så meget for at understøtte.

Producenterne flytter service så langt væk fra forhandlerne som muligt og både producenter og distributører har prisstrukturer, der værdisætter størrelse og salgsmuskel mere end viden.

Konsekvensen kan blive, at der mangler forhandlere, om kan missionere for ny teknologi. Og i min bog er det ikke meget værd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere