Alle vil gerne fortælle, at de »adderer« værdi/value. At de har deres plads i fødekæden. Hvilket selvfølgelig er vigtigt, fordi man skal have styr på, hvor man har sine styrker.
Men det handler jo ikke om, hvem der kan råbe værdi højst. Det er vigtigt at huske, at itsalgskanalen er et økosystem, hvor værdi også handler om den værdi, de enkelte led giver hinanden.
Forhandlere, distributører og producenter er alle led i en kæde, som tilsammen sikrer kanalens styrke. Det betyder også, at forhandleres værdi i fødekæden, er afhængige af de muligheder, som producenter og distributører giver dem.
Men hvad er værdi egentlig? Er det at sælge en vare? At missionere for den? Levere den? Eller er det alle tre dele og mere til?
Og er værdi det samme, når alt forandrer sig – som det hele tiden gør, når vi taler it? For it-salgskanalen er værdi også tilpasning. Faktisk er det et livsvilkår. For forandring kan sagtens være blodig.
Danske forhandlere har generelt været gode til at sno sig og finde nye veje til at retfærdiggøre deres eksistens. At vise, at de har værdi.
Et godt eksempel er Den gamle Falkoner Allé-butik, Stratek. Her har den nye ejer Jens Wedenborg flyttet Frederiksberg-forhandlerens fokus, og forstået at udnytte internettet. Ambitionen er ikke at blive en internetbutik, men at understøtte den fysiske forretning med en internetbutik. Samtidig er reparation og service blevet en større del af forretningskonceptet, når nu avancerne på computerne ikke er, hvad de har været.
Det, Stratek og Wedenborg kan byde ind med, er viden. Desværre er det en værdi, som hverken distributører eller producenter altid synes at gøre så meget for at understøtte.
Producenterne flytter service så langt væk fra forhandlerne som muligt og både producenter og distributører har prisstrukturer, der værdisætter størrelse og salgsmuskel mere end viden.
Konsekvensen kan blive, at der mangler forhandlere, om kan missionere for ny teknologi. Og i min bog er det ikke meget værd.