Hvor Visma i Norge og Sverige er store på retail-området, er selskabet blot udfordrer i Danmark. Med købet af danske NGG International og selskabets løsning til butiksterminaler FlexPOS er Visma kommet med i løbet.
»Hvor vi har været på både det svenske og det norske marked i 20 til 25 år via opkøb, som vi gjorde for fem år siden, så er situationen helt anderledes i Danmark. Her var jeg medarbejder nummer et. Her er vi startet fra scratch. Frem for alt giver købet af FlexPOS os nu muligheden for at gå mere aggressivt til det danske marked,« fortæller direktør for Visma Retail i Danmark Jan Tønder.
Med købet af FlexPOS-løsningen har Visma derfor fået et bedre afsæt til det danske marked – og tilmed fået en partnerstrategi med i købet.
»Normalt går vi direkte til kunderne. Men vi har fået et forhandlernet ind sammen med FlexPOS, derfor har vi valgt at segmentere markedet i Danmark, så vi både går direkte og indirekte,« siger Jan Tønder, som understreger at han på ingen måde er ked af, også at skulle gå til markedet gennem partnere.
»Det passer som hånd i handske med vores strategi, Hvor vi lader partnerne om at tage de mindre kæder på op til ti butikker. Vi synes det er et plus, at vi på den måde har købt os til en partnerstrategi,« siger Jan Tønder.
Han peger også på, at købet af FlexPOS på flere måder har etableret Visma Retail på det danske marked. For det første har Visma Retail fået en bunke danske kunder, hvoraf Jan Tønder især fremhæver Bahne-kæden, men derudover har Visma Retail også fået en dansk udviklingsafdeling og ikke mindst en nærhed til det danske marked.
»Det danske marked adskiller sig meget fra både det norske og det svenske marked. Den nærhed til markedet, som vi har fået med købet af NGG International og FlexPOS er utrolig vigtig for os,« understreger Jan Tønder.