Redaktøren mener: Kanalen må selv finde vejen

Når spillereglerne for producenternes og distributørernes ageren i høj grad fastlægges i USA, bliver det op til forhandlere at lave danske modeller, der kan sikre vejen frem, i en it-verden, hvor både skyen og det ændrede pc-salg har varslet kraftig forandring.

På Fujitsus nylige partnerdag gik snakken blandt flere forhandlere om muligheden for at samarbejde. Det er en fornuftig vej at gå.

For selv om HP igen-igen forsøger at lave et partnerprogram for de mindre partnere (læs: danske forhandlere, der ikke passer ind i HPs amerikanske opfattelse af en kanal), så er det ikke så meget et udtryk for fremsyn som en udmøntning af, at en amerikansk tankegang er svær at implementere på et mindre europæisk marked som det danske.

Historien viser heldigvis, at den danske kanal altid har forstået at sno sig udenom de begrænsninger, som den amerikanske verdensforståelse giver.

Det er rart at have i baghovedet lige nu, hvor krisen og tavlecomputerne sammen med producenternes manglende fornemmelse for, hvordan de skal bruge deres kanalpartnere i skyen, rammer hårdt ned på kanalens muligheder for at bygge en solid forretning op.

Denne gang kan forhandlere nok ikke kun nøjes med at se på sig selv, når de skal tilpasse sig markedet. Løsningen ligger måske i lige så høj grad i at tage en dialog med sine kollegaer, om det giver mening at arbejde sammen. Det gælder om at kunne tilbyde kunderne en bredere vifte af kompetencer og muligheder, når mange kunder vil vælge at købe eksempelvis kontorsoftware i abonnement.

Og sådan en bredere vifte er det nemmere at komme i nærheden af, hvis man samarbejder. Det kan både minimere investeringerne og give muligheder for at sælge nye løsninger til kunderne.

Man skal så også lige huske på, at hvis kontorpakker bliver commodity, så åbner det for, at man kan sælge andre produkter ind til kunderne.

Der er intet, der tyder på, at it ikke fortsat vil være en faktor, som er vigtig for alle firmaers konkurrenceevne. Og hvem kender kundernes forretning bedre end forhandlerne?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere