It-kanalens finansielle barometer står på storm. Når en forhandler beder om kredit er distributører, kreditforsikringsselskaber og banker tilbageholdende over for at give kredit.
»Det er min helt klare fornemmelse, at hele systemet er gået i bakgear. Kreditbevidstheden er blevet skærpet, og der er en klar tendens til, at leverandørerne i højere grad end tidligere følger vores råd om, hvorvidt man skal give kredit eller ej,« siger direktør Peter Hecht-Hansen fra kreditforsikringsselskabet Euler-Hermes.
Ligesom en række aktører i salgskanalen vurderer han, at kreditgiverne har iført sig livrem og seler for at sikre sig mod tab.
Selvom meget få distributører og forhandlere vil lægge navn til dystre spådomme, er meldingerne fra distributører og forhandlere stort set enslydende. Risikoen for tab gør kreditgiverne nervøse, samtidig med at et stigende antal forhandlere er presset på kreditten.
Seneste eksempel er konkursen hos Ringkøbing-forhandleren Data Team, som blev udløst af bankens nej til en kredit på blot en million kroner.
Kreditkrisen rammer især hårdt på onlinemarkedet, hvor økonomien hos mange mellemstore forhandlere bløder. Men krisen kan risikere at udvikle sig til et blodbad i andre dele af kanalen, lyder vurderingen fra flere sider.
»Vi ser forhandlere, der sælger vores produkter til en pris, som de taber penge på. Og produkterne fra de store distributører bliver der ikke engang tjent en ti-øre på. I stedet for at tjene penge, forsøger forhandlerne at banke likviditeten i vejret. Men det er ikke en sund måde at drive forretning på,« siger en distributør, som ønsker at være anonym, til CRN.
Tidligere nordisk direktør hos distributøren Tech Data, Hans Vitalis, råder forhandlerne til at være ærlige overfor kreditorerne, når det kniber med at overholde betalingsfristerne. Det styrker troværdigheden, når man ringer op og ærligt står ved, at betalingerne ikke falder til tiden, mener han
»Efter sommerferien er distributørerne oppe på mærkerne og er ekstra påpasselige,« siger Hans Vitalis, som fortæller, at distributørerne først og fremmest ser på kundernes evne til at overholde deres betalingsfrister.
»Forhandlerne bliver målt og vejet på, om de betaler til tiden,« siger Hans Vitalis.
To af de største distributører, Tech Data og Actebis, afviser, at der er tale om en dybtgående
krise.
»Det er klart, at den aktuelle udvikling i markedet betyder, at der er virksomheder, der klarer sig knap så godt, men det har indtil nu ikke ført til, at vi har ændret vores kreditpolitik, « siger Carsten Braunschweig, direktør i Tech Data.
Heller ikke hos Actebis ser man ifølge nordisk salgsdirektør Ole Eklund tegn på en kreditkrise.
»Mange forhandlere har oplevet juli og august som svagere end forventet, men situationen er ikke meget anderledes end for tre-fire måneder siden. Naturligvis kigger vi på de enkelte forhandlere, men der er ingen byge af nedjusteringer af kreditterne.« siger Ole Eklund.
Læs mere om kreditkrisen i den trykte udgave af CRN, som udkommer i dag.