I foråret fyrede tilbehørs- og komponentproducen Creative de meste af sit europæiske personale, og opsagde også sin distributionsaftale med danske GS Scandianavia. Men det er ingen beklagelse at høre hos den danske distributør over at miste distributionen af Creative-produkter. Selv om han ikke vil fremstå utaknemlig understreger han, at Creativeomsætningen ikke var lettjent.
»Det var til stor tilfredshed for firmaet her, for der har været lave avancer, mens vi har brugt kolossal mænge tid på nogle tunge arbejdsgange,« fortæller Freddy Gyldenvang, der er direktør og partner i GS Scandinavia.
Distributøren har netop offentliggjort et årsregnskab for tiden frem til udgangen af juni 2009 med et underskud på 643.000 kroner før skat.
Freddy Gyldenvang vil ikke oplyse årets omsætning, men røber, at den ligger mellem 50 og 100 millioner kroner, et fald på omkring 20 procent i forhold til året før.
Til erstatning for det tabte agentur, har GS Scandinavia i stedet suppleret med en række mere specialiserede it- og tilbehørsprodukter.
I foråret strammede distributøren op for en lang række kreditter, og det har i regnskabet fået forhandlerne til at betale en stor del af sin varegæld.
»Det skete efter Atradius opsagde vores kreditforsikringer i bundter, men nu har vi igen skruet op for kreditten og på vej til et normalt niveau igen,« siger Freddy Gyldenvang, der fortæller, at han regner med et lille overskud i det nuværende regnskabsår.