Orange i Danmark skal ikke haste sig igennem en fusion, understreger mobilkoncernens øverste ledelse.
Ledelsen fremlagde tirsdag morgen en ny strategi for alle de lande, Orange opererer i, og den giver nu sig selv to år til at afklare situationen på det danske marked.
Af strategien fremgår det, at koncernen i 2005 kun accepterer placeringer som nummer et eller to på de markeder, hvor der findes Orange-selskaber - alternativt kan en markedsandel på mindst 20 procent også godkendes.
Det satte straks gang i spekulationer om fusionsplaner i Danmark, hvor Orange kun sidder på omkring 13 procent af mobiltelefon-trafikken målt i minutter.
I et marked med ganske få bevægelser er det en barsk opgave at øge markedsandelen til 20 procent eller så den overstiger nummer to på det danske mobilmarked, Sonofon, som har en markedsandel på 29 procent.
Tirsdag eftermiddag udsendte Orange-koncernens nye topchef, Sol Trujillo, en kortfattet meddelelse, hvori han præciserer, at der ikke er umiddelbare planer om at ændre på forretningen i blandt andet Danmark.
Han understreger, at Orange Danmark er på vej til at nå målene om positive driftsresultater i år, samt at der fra slutningen af 2004 ikke må fosse flere penge ud af den danske pengekasse.
- Orange har rigelig tid til at overveje de mange muligheder, der åbner sig i forhold til at nå målene om enten at være nummer et eller to på hvert enkelt marked eller at opnå en markedsandel på mindst 20 procent, siger Sam Trujillo.