Torsdag i uge 3 var en dag, som EET Nordics danske CEO, John Skovbro Thomas, ikke glemmer lige med det samme.
Da kom det frem, at tusindvis virksomhedens eget USB-brand af mærket
MicroMemory indgik i bølgen af falske USB-nøgler, som først skyllede ind over den tyske it-kanal for siden med uformindsket kraft at fosse videre i den danske og norske IT-kanal.
I EET Nordics tilfælde skal underleverandøren have narret leverandøren til at købe
Sagen blev yderligere penibel for EET, da IT-distributører Lauritz Frandsen fra Data Team fejede yderligere grus i EETs maskineri.
Han mente, at svindlen med USB-nøgler har stået på længere end de tre måneder EET havde meldt ud i medierne. Som distributør havde Lauritz Frandsen selv modtaget adskillige tilbud på USB-enheder til en urealistisk lav pris.
Men kunne problemet med de forfalskede eller fejlbehæftede USB-nøgler som EET kalder de omstridte USB-sticks være undgået.
CRN har talt med fl ere af de større spillere i den danske IT-kanal. En af dem er Tech Datas administrerende direktør Carsten Braunschweig. Han vil ikke pege fingre ad EET Nordic, men han mener, at distributører kan gøre meget for at undgå EET's skæbne.
»Man bør kende sine leverandører og købe gennem anerkendte og origi- nale kilder. Og man bør altid være bekendt med, at der kan være en risiko for falske varer, hvis man bestiller varer hos en underleverandør,« siger Carsten Braunschweig.
Torben Qvist, der er administrerende direktør
i Actebis er enig:
»Nu skal jeg ikke diktere hvad andre gør, men jeg vil vove at påstå, at det (USB-sagen,red.) er et særtilfælde. Når man vælger en producent, som man handler hos, så vælger man også en kvalitet til en given pris, og alene dér er man med til at definere kvaliteten. Og hvis man sørger for at købe hos producenten, så har man elimineret mange af problemerne. Men det udelukker ikke, at der ikke kan ske fejl. Vi har oplevet, at der på selv de bedste brands kan forekomme kvalitetsfejl, dog slet ikke af den størrelsesorden vi taler om her,« siger Torben Qvist, der mener at USB-svindlen er forvarsel på udfordringer som venter IT-kanalen.
»Jeg tror desværre, at svindel med hardwaren vil eskalere i takt med at kopiproducenterne bliver dygtigere til at kopiere højteknologiske
produkter og relativt komplicerede emballager, som ellers skulle være med til at begrænse kopirisikoen,« fastslår han.
Analytiker Anders Elbak fra IDC vurderer dog ikke at EET Nordic kan klandres for håndteringen af USB-svindlen.
»De går for at være en seriøs spiller på markedet. Jeg synes ikke, at man kan stille krav til underleverandører om, hvem de skal bruge som underleverandør. Hvis man skulle gøre det med alle, så kunne det blive ret omfattende. Det, at man bruger de gængse kanaler, det vil sige de store pålidelige producenter, er nok. Det er nok nærmere producenterne, der burde skrue op for kontrollen af deres underleverandører,« siger Anders Elbak.
Tyskland har været hårdest ramt af USB-skandalen. Her har både Hama og Emtec ifølge den tyske netavis C'et tilbagekaldt omkring 100.000 forfalskede USB-enheder.
Hos EET har man konstateret fejl på 13.000 USB-enheder. Dog fastholder John Skovbro Thomas, at det er de færreste enheder, der er blevet solgt videre i IT-kanalen.