Telmores direktør, Frank Rasmussen, tager nye metoder i brug i konkurrencen mod andre lavpris-mobilselskaber.
Frank Rasmussen er en flittig debattør i nettets debatfora, hvor han gerne sår tvivl om de oplysninger, som især konkurrenten CBB Mobil offentliggør.
På hjemmesiden mobildebat.dk gik Frank Rasmussen i søndags ind i en større polemik om CBB Mobils kundetal.
Direktøren fremlagde et regnestykke, der skulle så tvivl om den vækst, som det noget mindre CBB Mobil reklamerer med.
"CBB Mobil har meldt ud om meget høje vækstrater, der dog er svært at få til at hænge sammen med deres egne udmeldinger," skriver Frank Rasmussen i debatten.
Debatten startede med et indlæg fra en bruger, der havde modtaget et nyhedsbrev fra CBB Mobil uden at være kunde hos selskabet. Frank Rasmussen reagerede straks og skrev, at CBB Mobil overtrådte dørsalgsloven, og at Telmores kundeservice har fået en lang række henvendelser fra sine egne kunder, der er blevet generet af CBB Mobils reklamer.
"Mon ikke der blot er tale om et stærkt ønske om at kunne tælle så mange kunder med som muligt her per 30. juni" spurgte Frank Rasmussen og henviste til den dato, hvor IT- og Telestyrelsen indsamler tal til sin vigtige halvårsstatistik.
Tallene pustes op
Efter et regnestykke, der skal vise, at CBB Mobil ikke har så stor vækst som antydet, konkluderer Frank Rasmussen:
"Derfor vil det "lune" med nye kunder inden 30. juni, så tallene kan "pustes" lidt op".
Hos CBB Mobil blev direktør Teddy Søgaard Pedersen overrasket, da Computerworld Online præsenterede ham for den lange debattråd på mobildebat.dk.
- Du oplever ikke mig inde på det forum. Frank Rasmussen virker, som om han mener at skulle have ret hver gang, og så mistænker han alle, der har en smule succes, siger Teddy Søgaard Pedersen og skynder sig at beklage, at selskabet har udsendt nyhedsbreve til gamle kunder.
- Det er en fejl, men den er svær at undgå, fordi vores kunder ikke har abonnement hos os. Vi kan derfor ikke se, hvis en kunde har smidt sit SIM-kort i skraldespanden og skiftet selskab, siger Teddy Søgaard Pedersen.
Han kalder Frank Rasmussen for en "gadedreng", som burde "have for travlt til at sidde og nedgøre andre i debatfora".
Svarer på konkrete spørgsmål
- Jeg ønsker i hvert fald ikke at medvirke i en debat med Frank Rasmussen på det niveau, og jeg har meddelt mine medarbejdere, at jeg ikke vil se dem skrive på vegne af CBB Mobil inde i den slags fora, medmindre det drejer sig om konkrete spørgsmål til vores produkter, siger Teddy Søgaard Pedersen.
Dermed begår han en fejl, mener marketingmanden Mads Ellegaard, 1to1 Internet Marketing, der har specialiseret sig i de forskellige metoder, virksomheder kan bruge til at markedsføre sig på nettet.
- Jeg mener, at CBB Mobil i dette tilfælde ville vinde ved ganske kort at foretage et indlæg i samme forum og på den vis manifestere virksomhedens holdning, mener Mads Ellegaard.
- Det kan sagtens gøres på en måde, så man ikke er nødsaget til at have en offentlig chat kørende med en konkurrerende direktør. Et sådan indlæg kunne eksempelvis henvise til firmaets egen hjemmeside, hvor man i forvejen bør forholde sig til den kritik, som eksisterer i den offentlige debat, tilføjer han.
Guerilla-kommunikation
Frank Rasmussen har længe været kendt for at deltage aktivt i forskellige nyhedsgrupper og debatfora, hvor han har besvaret spørgsmål fra kunderne om Telmores produkter. Det skal han have ros for, mener marketingmanden, også selvom indlæggene pludselig retter sig imod konkurrenterne.
- Frank Rasmussen har valgt at bruge guerilla-kommunikation for at nå ud til markedet med sine holdninger, og og dermed påvirker han sit eget og Telmores image. Guerilla-kommunikation kan lyde negativt, men betyder bare dybt engageret kommunikation via alternative medier og med en høj grad af kontrol fra afsenderens side, siger Mads Ellegaard.
Han tilføjer dog, at Frank Rasmussens nye tiltag med offentligt at kritisere en konkurrents metoder er en overskridelse af normen for traditionel virksomhedskommunikation, og det kan give bagslag blandt læsere og deltagere i det forum.
- På den anden side er dette blot endnu et emne i en lang række, som Frank Rasmussen engagerer sig i online, og ud fra dette aspekt er hans engagement absolut rosværdigt, tilføjer Mads Ellegaard.
Hygger sig med debatter
Frank Rasmussen selv mener ikke, at han nedgør nogen med sine debatindlæg. Han mener blot, at han opremser og kommenterer de oplysninger, som CBB Mobil selv har offentliggjort.
- Jeg har den holdning, at man gerne må stille mig til ansvar for de ting, mit firma melder ud med, og så vil jeg også have lov til at kommentere de ting, konkurrenterne melder ud med, siger Frank Rasmussen.
Han har ikke gjort op, hvor meget tid han bruger på at læse nyhedsgrupper og debatfora, men han synes det er en hyggelig beskæftigelse.
- Det interesserer mig at stikke en finger i vejret og lytte til, hvad kunderne er utilfredse med og har af ønsker til vores produkter. Det gjorde jeg i øvrigt også, dengang jeg var internetudbyder (Image Scandinavia, red.), bemærker Telmore-direktøren.