Lean-On ophører som distributionsvirksomhed. Virksomheden har i dag 11 partnere i det danske marked, men over de sidste fire år har virksomheden opbygget deres egen kompetenceafdeling.
»Nogle af partnerne ikke har kunnet lide vores direkte engagement med kunderne. Derfor har det været nødvendigt at skille distributionen ud, så vi får en ren kanal. Vi kan ikke leve med, at nogle af vores partnere fik den opfattelse, at vi havde indkig i deres kundeforhold, samtidig med at vi konkurrerede med dem gennem kompetenceafdelingen,« forklarer direktør Jakob Blønd-Sørensen.
Han fortsætter som direktør i Leon-On, mens distributør-afdelingen udskilles i et nyt selskab under navnet Centralized Distribution Globewide.
Lean-On ligger allerede i forhandlinger med en stor distributør, og Jakob Blønd-Sørensen forventer, at den endelige salgsaftale falder på plads inden årsskiftet.
»I fremtiden bliver vi en ren partnerforretning og vi kommer til at mødes ude i markedet på lige vilkår med alle andre,« fortæller direktøren.
Salget af distributøraktiviteterne har været en hård beslutning, men beslutningen blev taget efter at virksomheden mistede distributøraktiviteterne af Softricity, som blev solgt til Microsoft.
»Da Softricity blev solgt havde vi endnu ikke fået cashet ind på det danske marked. I løbet af ingen tid faldt vores indtjening fra 24 til to millioner kroner,« forklarer Jakob Blønd-Sørensen.
Oplevelserne med Softricity har været afgørende for beslutningen om at sælge. Ifølge direktøren er distributionsforretningen ganske lukrativ, men fremover vil han alene satse på partnerstatusen og med salget af distributionen, slår Lean-On fast, at virksomheden for enhver pris vil undgå at komme i konflikt med kanalen.