Tallene fremgår af beregninger fra Dansk Industri, der hæfter sig ved, at mange virksomheder har problemer med at udviklingsprojekter sjældent fører til produkter, som kan sælges med overskud.
»I dag stammer cirka 50 procent af virksomhedernes nuværende salg fra nye produkter, der er udviklet og introduceret på markedet inden for de seneste tre til fem år. Men for verdens førende virksomheder i innovation er det helt op til 80 procent af salget, der stammer fra nye produkter. Der er altså tale om et stort, uudnyttet potentiale,« konkluderer chefkonsulent John Sarborg Pedersen fra ITEK og chefkonsulent Kristian Stokbro fra Dansk Industri ifølge Berlingske Tidende.
En af forklaringerne på den lave succesrate er ifølge Danak Industri, at virksomhederne i for lang tid holder fat i udviklingsprojekter, der ikke er gode nok.
Erhvervslivet er dog ikke de eneste om at have problemer med at få omsat udvikling til overskud. For nyligt placerede en europæisk undersøgelse Danmark i bunden med hensyn til evnen til at få kommerciel succes ud af offentlig forskning.