Forbrugerombudsmanden har irettesat Sydfyns Intranet. Det betyder, at nogle af firmaets kunder har fået penge retur.
Påtalen skyldes, at Sydfyns Intranet den 1. november sidste år satte sine internethastigheder op og skrev til kunderne, at de automatisk ville blive opgraderet til en højere internethastighed - til en højere pris.
Den manøvre er tidligere faldet ombudsmanden for brystet, når andre internetleverandører har gjort det samme, og det gjorde den også i det fynske tilfælde. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det en klar overtrædelse af markedsføringslovens §1 om god markedsføringsskik.
I det brev, som firmaet sendte til sine kunder, oplyste Sydfyns Intranet godt nok, at forbrugeren ved selv at kontakte firmaet inden for en kort tidsfrist kunne vælge en billigere løsning, der gav samme eller højere internethastighed end den oprindelige pakke. Men Forbrugerombudsmanden påpeger, at den såkaldte negative aftalebinding kun er tilladt, hvis det har fremstået i de oprindelige aftalevilkår, eller hvis ændringen var til forbrugernes fordel. Ingen af delene var tilfældet i den konkrete sag.
Sydfyns Intranet har erkendt overtrædelsen og udbetalt prisforskellen. Klagerne er også blevet flyttet til billigere løsninger.
Sydfyns Intranet leverer internet, telefoni og TV til 7500 kunder hos Sydfyns Elforsyning.