Googles anoncører betaler for hver gang en bruger klikker på deres annonce. Det har åbnet op for en ny type svindel, hvor konkurrenterne organiseret masseklikker på annoncer og derved dræner annoncebudgetten.
Søgegiganten har vokset sig store på netop deres adwords system, hvor der vises relaterede annoncer, når folk søger på specifikke ord.
Indtjeningen kan dog hurtigt gå ned, hvis Google ikke får bekæmpet enhver klikxvindel på sitet.
Ifølge en række undersøgelser udgør kliksvindel mellem 14 og 20 procent af det samlede antal betalte klik.
Svindlen udføres med al sandsynlighed af virksomheder, der forsøger at ramme konkurrenternes indtjening og reklamebudget.
Hverken Google eller annoncørerne har reelt nogen ide om omfanget af svindlen, men nu begynder Google at offentliggøre virksomhedens egen statestik på området.
Omfanget af svindlen diskuteres heftigt. Faktisk er der vokset en mindre industri frem, som tilbyder at hjælpe virksomheder med at bekæmpe svindel med annoncer på Google.
Det er selvfølglig ikke ensbetydende med, at der er et stort problem. Men hvis Googles annoncører får en opfattelse af, at der er tale om svindel, så vil det hurtigt kunne koste Google dyrt.
»Annoncørerne har bedt om at se statistikkerne over svindlen, så de kan sammenligne med deres egne konti og dermed se, hvad Google gør for at begrænse svindlen og annoncørernes udgifter,« det forklarer Googles produktchef Shuman Ghosemanjumder til Cnet News.
Google selv mener at have godt fat i svindlen. Søgegiganten understreger, at annoncørerne selvfølgelig ikke betaler for de uregelmæssige klik, samt at virksomheden får sorteret langt de fleste svindelklik fra.