Den benhårde konkurrence på mobilmarkedet er hovedforklaringen på at mobildistributøren Milcom har vinket farvel til to direktører og fyret en tredjedel af de ansatte. Det siger teleanalytiker John Strand, som ikke virker synderligt overrasket over udviklingen.
»Milcom har igennem flere år forsøgt at få flere ben at stå på for at gøre sig mindre afhængig af deres engrosforretning, hvor man har stor lagerrisiko og er sårbar overfor udbydernes prispolitik. Der er satset på udvikling af nye forretningsområder med mobile tjenester og løsninger, samtidig med at man har forsøgt at internationalisere gennem en ekspansion i Østeuropa. Men det har åbenbart været for stor en opgave at gabe over,« siger John Strand.
Han peger på, at Milcom gennem tiden har været meget afhængig af sit samarbejde med TDC, hvor man har håndteret distributionen af alle telegigantens mobiltelefoner og en del af deres digitale bokse.
»Men engros-markedet for mobiltelefoner er benhårdt, og det har i mange år været et fundament for Milcoms forretning. Kravet har hele tiden været, at man har en stor volumen og en benhård omkostningsstyring på grund af de lave margener. Telefonproducenterne kan finde på at sænke priserne på deres telefoner meget hurtigt, og det kan koste rigtig mange penge,« siger John Strand.