På trods af markant vækst på notebook-salget tvinger den hårde konkurrence på pc-markedet producenter, distributører og forhandlere til at hente den tabte fortjeneste ved at skrue op volumen og tillægsprodukter.
»Det bliver afgørende at sælge flere pc'er. Selv om priserne er faldende gennem produktionen bliver det vanskeligere for producenterne og ligeledes distributørerne, fordi de tjener mindre på hver enhed,« siger Anders Elbak til idg.no.
Hos distributøren Actebis kan man dog ikke umiddelbart nikke genkendende til at prisfaldet på pc-markedet har ført til salg af flere tillægsprodukter.
»Prisfaldet har vi set i al den tid, der har været produceret pc'er. Du er jo nødt til at revurdere din forretning hele tiden, når priserne er faldende. Men i procent er vores avance sandsynligvis ligeså ringe eller ringere, derfor skal vi hele tiden være mere effektive for at sikre vores forrenting,« siger Torben Qvist, der er administrerende direktør hos Actebis.
På blot et år er priserne på henholdsvis bærbare og stationære pc'ere i Danmark faldet med omkring 16,5 procent.