Det nye team vil indtage butikkerne med tre podier, som forbrugerne kan vælge imellem, når de vil stifte bekendtskab med de nye teknologier. På video-podiet kan man lære at redigere sin egen film. På fotopodiet handler det om blandt andet digital billedredigering, og endelig er der et lydpodie, hvor man kan skifte bekendtskab med de mange digitale lydformater og de muligheder, som de tilbyder.
Sonys AV/IT-Tour, som den hedder, skal ses som en forlængelse af Sonys reviderede marketingstrategi, der blandt andet handler om at komme i tættere dialog med forbrugeren. Sony har for få måneder siden lanceret det nye slogan "You make it a Sony", der netop signalerer, at produkter er ligegyldige, hvis forbrugeren ikke har glæde af dem, forklarer leverandøren.
»Vores nye slogan handler om, at kunderne skal have maksimalt udbytte af de tekniske landvindinger, som vores teknikere opnår. Derfor er det vigtigt for os at demonstrere de mange fordele ved produktet, og derfor nøjes vi ikke med at uddanne Sonys forhandlere, men støtter derudover indsatsen ved at gå direkte til forbrugeren med en speciel installation, som forhandleren sjældent har mulighed for at have i butikken til daglig,« forklarer landechef for Sony Danmark og Norge Tom Greni.
Han er overbevist om, at selv de mere erfarne forbrugere vil opleve detaljer, som de ikke tidligere havde fået øje på.
»Der er mange, der kan redigere videofilm på computeren i dag, men det er bestemt ikke alle, der ved, at man kan nøjes med en fjernbetjening og en DVD-optager som Sonys RDR-GX7 for at udføre en DV-redigering. Det er bestemt heller ikke alle, der kender alle tilkoblingsmulighederne i et digitalt kamera. Med et kabel kan man direkte se billederne og filmklip på et tv - eller man kan tage sit Memory Stick ud af det og sætte det direkte i et en række af Sonys WEGA tv. Når forbrugerne først får øje på nytteværdien af teknologierne, kan vi berige deres hverdag, og det er jo netop det, som Sony er sat i verden for at gøre,« proklamerer han.
Turen indledes i disse dageog afsluttes i april næste år. Herefter vil udstillingen blive installeret permanent i en radioforretning i hvert af de nordiske lande. Indtil videre er der indgået en aftale med Fona 2000 i København.