Hver anden outsourcing-kunde utilfreds

Halvdelen af alle outsourcing-kunder er utilfredse med deres kontrakter, både hvad angår pris og oplevede besparelser. Men kunderne bærer selv en del af ansvaret, skriver avisen Computerworld.

Det er ikke nødvendigvis nogen lykke at outsource opgaver ud af huset, viser tal fra analysehuset Gartner.

Halvdelen af virksomhedslederne er utilfredse med deres outsourcing-kontrakter og leverandører, viser Gartners undersøgelse, skriver avisen Computerworld.

Virksomhederne føler helt enkelt ikke, at de har fået, hvad de forventede. Skuffelsen gælder både produkt og besparelser.

Når virksomhederne konstaterer, at outsourcingen ikke lever op til forventningerne, må de til forhandlingsbordet igen.

- Vores research viser, at 58 procent af outsourcing-kontrakterne genforhandles, mange af dem inden for et år. Det er vel at mærke kontrakter, det i forvejen har taget lang tid at forhandle på plads, siger Gartners danske direktør, Henrik Zangenberg, til avisen Computerworld.

Det er imidlertid ikke kun leverandørernes skyld, når et outsourcing-projekt bliver en fiasko. Kunderne er ofte for dårligt forberedte.

- Der er rigtig mange førstegangs-bilkøbere på markedet. De er uvante med at købe en vare, de selv har produceret før, og er for dårlige til at indarbejde fleksibilitet i kontrakten. Det er nemt at overse ting, du kan få brug for senere. De køber en bil med fire sæder, rat og bremser. Når de så senere finder ud af, at de egentlig også gerne vil have hjul på bilen, så siger leverandøren: Hjulene står i appendiks A over tilbehør, og det bliver så lige 4.000 kroner ekstra, siger Henrik Zangenberg til avisen.

På den måde kan de besparelser, virksomhederne er stillet i udsigt, hurtigt ryge i svinget.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere