Flere britiske HP-forhandlere anklager HP for at tage kunder fra deres forhandlere. Det er angiveligt en gruppe medarbejdere fra Hewlett-Packard, der bryder selskabets egne regler om at lade forhandlerne have kunderne for sig selv. I stedet for at nøjes med en udvalgt liste af navngivne storkunder, sælger HP-gruppen også til kunder, der ellers er reserveret til forhandlerne.
Det er en række af HP’s guldpartnere, der fredag bringer beskyldningerne til torvs på det britiske it-site, Microscope. Ifølge nyhedssitet drejer det sig om en række produkter, herunder servere og storage, i et tilfælde med en ordreværdi helt op til seks millioner kroner.
»Vi er nervøse for at have kontakt med enkelte HP-ansatte, der har taget forretninger direkte selv om ordren var registreret, og som har taget kontakt med nogle af vores ældste kunder,« siger den britiske B2B-forhandler Reptons chef, Greg Carlow til Microscope.
Han ønsker ikke at navngive den uvorne HP-gruppe og understreger, at »langt det overvejende flertal« af HP-ansatte opførere sig hæderligt.
Kritikken bliver gentaget hos en anden forhandler,Kelway, hvor løsningsdirektør Peter Stroud hævder, at HP’s adfærd har taget fart under den nuværende krise, og at HP tilsyneladende går efter de største ordrer, mens producenten tidligere har erklæret, at det kun vil gå efter bestemte kunder.
Og det er et stigende problem mener Løsningsforhandleren Eurodata System, som Microscope også har talt med.n Eurodata Systems direktør Simon Aron påpeger, at det ikke hjælper nogen, at HP aggressivt forsøger at lave direkte salg.
Kritikken bliver imødegået af HP’s britiske partnerdirektør, Dave Poskett, der understreger, at der ikke er nogen ændringer i producentens forretningsmodel.
»Jeg og mit team arbejder meget tæt sammen med partnerne og hvis der er noget, at vi skal se nærmere på og undersøge, vil vi gøre det,« siger Dave Poskett.