Lenovo fisker efter forhandlere på SMB markedet. Kun få dage efter, at IBM annoncerede en lignende plan, vælger Lenovo nu at gå i IBMs fodspor.
Hvor mange forhandlere det præcist drejer sig om, vil Lenovos administrerende direktør i Danmark, Peter Juul Jørgensen, ikke ud med. Men siger blot, at det er over 100 forhandlere oveni de 400 eksisterende. De nye forhandlere skal ifølge Lenovo direktøren snuppes fra konkurrenter som Hewlett-Packard.
Det er ikke mere end et år siden, at IBM solgte sin pc-produktion til Lenovo. Men det betyder ifølge Peter Juul Jørgensen, ikke at IBM og Lenovo kommer til at støde sammen på SMB-markedet, fordi de hver især fokuserer på forskellige produktområder.
Kampen for at finde de nye forhandlere er allerede skudt i gang.
I dag lægger Lenovo hårdt ud med et forhandlerarrangement i København, hvor potentielle forhandlere bliver ombejlet.
»Vi har inviteret forhandlere til en gennemgang af Lenovos nye produkter i Idrættens Hus i København i dag, hvor 100 forhandlere har meldt sig. I morgen holder vi et arrangementet i Århus. De forhandlere, som vi ikke har nået i første omgang, henvender vi os til igen for at få maksimum respons,« udtaler han.
På verdensplan søger Lenovo 5000 forhandlere. Peter Juul Jørgensen vil ikke løfte sløret for, hvad det nye forhandlerprogram indebærer før den første april i år. Men ifølge Mark Enzweiler, der er vice præsident for forhandlersalget på verdensplan. vil Lenovo dele forhandlerne op i to segmenter.
Den ene gruppe kommer til at bestå af SMB- forhandlere, mens den anden bliver en slags toppartnere, som Lenovo kalder for en premium gruppe..
Mark Enzweiler, fortæller, at Lenovo vil gøre meget ud af information til SMB-forhandlerne, hvor
en udvidet portal på nettet skal sikre SMB-forhandlere adgang til oplysninger om Lenovos produkter og anden information. Forhandlerprogrammet indeholder også rabatter og produkter til udstillinger og meget mere.