Nemmere at klage over telefonregning

Et nyt privat teleankenævn skal fra juli gøre det lettere for forbrugerne at klage over deres teleselskab. Nævnet samler de klager, der hidtil har været spredt ud over Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.

Det skal være mere enkelt for forbrugerne at klage over teleselskaberne, mener et politisk flertal.

Allerede fra juli i år skal et nyt teleankenævn tage sig af de klager, der hidtil har været spredt ud over Forbrugerklagenævnet, IT- og Telestyrelsen og Telebrugernævnet.

Det er resultatet efter en drøftelse tirsdag eftermiddag mellem de telepolitiske ordførere fra Venstre, Socialdemokraterne, Kristeligt Folkeparti, SF, Det Radikale Venstre og videnskabsminister Helge Sander (V).

Teleankenævnet bliver privat med deltagelse af Forbrugerrådet og telebranchen.

- Vi gør det mere enkelt for forbrugerne, samtidig med vi sikrer en høj kvalitet i behandlingen af klagesager på teleområdet, siger videnskabsminister Helge Sander.

Nævnet vil kunne behandle alle sager mellem forbrugere og teleselskaber om teletjenester.

Det gælder eksempelvis sager om betaling for samtaler eller tid på internettet og levering af tillægstjenester som spærringsordninger og ordninger til kontrol af forbrug.

Om nævnet kan gå i luften fra juli afhænger af, om Forbrugerklagenævnet godkender vedtægterne for det nye teleankenævn i næste måned.

Det er stadig IT- og Telestyrelsens opgave at holde øje med teleselskabernes generelle overholdelse af reglerne på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere