Et benarbejde i kanalen venter distributøren Tura Scandinavia, der med det nye agentur på kameraproducenten Kodaks digitale produkter i hele Norden, bevæger sig ind på hardware-distribution.
»Ser man generelt på Kodaks markedsandel i Europa, så har den nærmest været ikke-eksisterende i Norden. Vores mål er at komme op på samme andel som i resten af Europa,« fortæller Turas danske direktør, Jørgen Veith-Sørensen og fortæller, at kameraproducenten på verdensplan sidder på omkring 20 procent af markedet.
»For Tura betyder det også en ændring i form af, at vi fra at have fokuseret på tilbehør, nu også distribuerer hardware. Det har været en længere proces i ledelsen at ændre idégrundlaget. Nu har vi et samarbejde og næste opgave er at komme ud og præsentere det bredt hos forhandlerne. Der skal laves et stykke benarbejde,« fortæller han.
Han ser ikke presset på de traditionelle kameraer fra for eksempel mobilkameraer som en forhindring for at vinde nye markedsandele.
»Det ene udelukker ikke det andet. Tværtimod. Folk har fået nemt ved at tage billeder, og det giver dem mere blod på tanden. Vi ser en udvikling hen imod, at folk vil have mere og mere zoom, og vi ser en meget positiv udvikling i markedet for spejlreflekskameraer,« siger Jørgen Veith-Sørensen.
Det nye agentur betyder, at Jens Dyndegaard, tidligere ansvarlig for Hama, nu bliver Kodak Brand Sales Manager, mens Nicholas Lindeqvist overtager Hama-ansvaret.