Den kun et år gamle musiktjeneste Spotify kan være pladeselskabernes redning og blive den forretningsmodel, som de årevis er blevet ydmyget med ikke at kunne finde. I stedet for at købe musikken, som man gjorde i sidste årtusinde, eller downloade den ulovligt som man gør i dette årti, så skal musikken være tilgængelig overalt. Succesen står og falder med om kunderne vil acceptere ikke længere at eje den musik der står deres hjerte nærmest.
»Vi håber på meget snart at kunne få Spotify til landet,« siger Jesper Bay fra pladeselskabernes brancheforening IFPI til CRN’s søsterblad ComON.
Han mener, at Spotify på sigt kan få folk til at holde op med at downloade musikken ulovligt.
»Konceptet ligger meget tæt på det som vores kunder efterlyser, og det er meget positivt, at der nu begynder at dukke lovlige alternativer til torrentsites op,« siger han i et interview om, hvordan det går i krigen mellem rettighedshavere og fildelere som ComON bringer i dag.
Men Pirate Bays Peter Sunde deler ikke Jesper Bays syn på Spotify. Han mener, at Spotify teknisk set er en glimrende løsning, men at modellen er endnu en trojansk hest, der skal sikre pladeselskabernes magt i fremtiden.
»Spotify er godt for musikelskere, men meget dårligt for musikere. Det væsentlige er ikke, at musikerne bliver meget dårligt betalt i Spotify. Det afgørende er, at pladeselskaberne ejer størstedelen af Spotify og kan ændre betingelserne fra det ene øjeblik til det andet. Det er endnu et eksempel på, hvordan pladeselskaberne forsøger at bevare sin position med magtmisbrug,« siger Peter Sunde til ComON.