»Vi når vores mål om 500 solgte enheder om måneden inden sommer,« lyder det selvsikkert fra Erik Hougaard, der er direktør for Dukapc – en nystartet dansk producent af computere rettet med ældre-segmentet.
Ret hurtigt er efterspørgslen steget, og det har ifølge direktør Erik Hougaard fået Dukapc til at overveje en kanalstrategi.
Firmaet, der i dag har syv medarbejdere, startede i december 2010, men gik først i gang med aktiv markedsføring fra slutningen af januar.
»Vi er startet med en direkte distribution til kunden. Men med den efterspørgsel vi oplever, kan det give god mening at teame op med forhandlere senere hen. Vi tester nogle modeller i øjeblikket,« siger Erik Hougaard.
Han fortæller at ældre-pc’en oprindeligt var tænkt som et tilbud direkte til ældre, men at Dukapc også har oplevet en stor interesse fra det offentlige og fra institutioner.
I forhold til det direkte salg til ældre erkender han også, at der kan være store fordele ved at have forhandlere, selv om selve konceptet indeholder support og internet-abonnement.
»Der er ikke nogen tvivl om, at en del af vores målgruppe gerne vil se og føle produktet, inden de køber. Vi leverer i dag med posten. Men det er en stor beslutning for nogle af de ældre, og der kan det være rart, at de kan købe den lokalt,« siger Erik Hougaard.
Han fortæller, at konceptet med ældrepc’en er lavet til det danske marked, men at det ligger i konceptet, at den skal ud over de danske grænser.
»Blikket er rettet ud over grænserne indenfor en overskuelig fremtid,« siger Erik Hougaard