Rosenmeier Electronics er en af taberne på Jysk It Centers konkurs. Rosenmeier står til at tabe 150.000 kroner skulle have været betalt midt i oktober. Det ærgrer både salgsdirektør Joen Rosenmeier at han har tabt penge på konkursen, men det ærgrer ham også at distributøren har været uvidende om tidligere konkurser hos Jysk It Centers bagmand, direktør Per Holmgaard.
Joen Rosenmeier understreger, at man ikke skal fælde en mand, fordi han tidligere er gået konkurs, men at han gerne ville have været mere opmærksom på forhistorien hos Jysk It Center.
»Hvis vi havde vidst, at hans fortid havde været så lunken, så havde vi været mere kritiske med kreditvurderingen,« siger Joen Rosenmeier.
Det er nemlig ikke første gang, at direktøren bag Jysk It Center, Per Holmgaard er gået konkurs. Hele to gange tidligere har han været direktør for et selskab, der er gået konkurs. I 2001 var han i spidsen for en anden Silkeborgforhandler, Jysk Computer Detail, der gik konkurs med en butik på hovedgaden i Silkeborg. Kort efter kollapsede også datterselskabet, onlinebutikken Webking. Dengang var der omfattende tab i de to selskaber til kreditorerne på 7,6 millioner kroner.
Ærgerlig over tab
Begge de to tidligere konkurser skete under omstændigheder, der ligner den aktuelle konkurs. Også den gang kom private kunder i klemme. 400 privatkunder havde forudbetalt for deres computerudstyr og tilbehør. Men heller ikke dengang modtog kunderne ikke de varer, som de havde betalt for.
Derudover var Jysk Computer Detail også aktiv med med gummichecks når gæld skulle betales.
»Vi ved, at der er udsendt dækningsløse checks til kreditorer kort før betalingsstandsningen, og vi ved, at Jysk Computer har taget imod betalinger tæt op til betalingsstandsningen,« sagde kurator i Jysk Computer Detail, Henrik Lyhne, dengang til Computerworld.