Mobilbranchen: Junkier og pushere

Med endnu en politisag mod forhandlerkæden BlueTel tegner der sig et billede af en rådden mobilbranche. Aktørerne står i et sådan afhængighedsforhold til hinanden, at det giver frit spillerum for svindlere.

Mobilselskaberne er junkier. Deres junk er kunder.

Pusherne, det er forhandlerne, og chefpusheren over dem alle er Nokia, som uden at gøre noget som helst ulovligt griner hele vejen i banken.

Sådan beskriver teleanalytikeren John Strand, Strand Consult, den danske mobilbranche, som er blevet ramt af endnu en svindelefterforskning.

Igen er Herning-kæden BlueTel kommet i politiets søgelys, denne gang for at have svindlet Nokia til at betale for langt flere reparationer, end kæden rent faktisk har udført.

Politiet: Alle ved, at der bliver snydt
For et år siden anklagede Sonofon og TDC BlueTel for at hæve provision af flere abonnementer, end kæden solgte for selskaberne.

Dengang gik BlueTel fri, fordi man med vicekriminalinspektør Kaj Hedegaard Jensens ord "ikke kan snyde en, som godt ved eller burde vide, at han bliver snydt".

Sonofon og TDC vidste udmærket, hvad der foregik, og så gennem fingre med det, konkluderede politiet, og det er langt fra et særsyn i mobilbranchen.

Hver fjerde kunde forsvinder

Og det er der en meget god grund til. Mobilselskaberne mister et sted mellem hver fjerde og hver femte kunde hvert år. Det betyder, at der skal mange nye kunder ind i butikken, bare for at opretholde omsætningen.

Det er baggrunden for John Strands konstatering af, at alle mobilselskaber er narkomaner, og at junken er kunderne.

Mobilselskaberne skal have nogle til at hjælpe sig med at skaffe kunderne. Derfor er de helt afhængige af butikkerne, som de lønner med indviklede provisions-systemer, ud over at de giver et tilskud til at gøre telefonerne billigere.

Derfor koster det stadig mobilselskaberne mellem 1200 og 1500 kroner at vinde en kunde - og derfor kan det betale sig for forhandlerne at snyde.

Masser af julenumre

Forhandlerne har det nemlig selv hårdt. De bliver pressede, når teleselskaberne i stigende grad sælger direkte til erhvervskunderne. Og de bliver i særligt grad pressede, når mobilselskaberne i perioder skærer voldsomt ned på tilskuddet til nye telefoner. Så kommer der ingen eller kun få nye kunder.

John Strand understreger, at masser af mobilforhandlere er fuldstændig stuerene, blandt andre alle radio-tv-kæderne. Men der er også mange selvstændige forhandlere, som bliver presset ud i små julenumre.

Det er mest oplagt at snyde med indberetninger til mobilselskaberne for at hæve højere provision. Et af de udbredte tricks var tidligere at krydse et dataabonnement af, når kunderne kun ønskede tale. Det gav dobbelt provision, og dataabonnementet blev senere afbestilt.

Forhandlerne har brugt et andet julenummer, når de har solgt telefoner uden abonnementer - og dermed tilskud til mobiltelefonen, fordi kunden havde et abonnement i forvejen. Når kunden har forladt butikken, oprettede forhandlerne selv et abonnement på telefonen.

Det lagde de så i skuffen og betalte selv de seks måneder, som kunderne forpligter sig til. Til gengæld kunne de så hæve både tilskud til mobiltelefonen og provision fra mobilselskabet - et langt højere beløb.

Så gennem fingre med det

Ifølge John Strand er de to tricks så gamle, at de næppe benyttes mere, men han regner med, at der er udviklet andre og mere raffinerede svindelmetoder.

- Mobilselskaberne har set igennem fingrene med det, fordi de havde brug for de kunder, som forhandleren genererede på ærlig vis. Der er meget med at klø hinanden på ryggen i den her branche, konstaterer han.

John Strand giver derfor BlueTel lidt ret, når selskabet siger, at TDC og Sonofon, samt mange andre forhandlere, benytter samme metoder, som BlueTel blev politianmeldt for sidste år.

- Men det er ikke anderledes end narkomanerne i detentionen, som siger, at ham ved siden af gjorde det samme, konstaterer teleanalytikeren.

Sagerne mod BlueTel viser, at mobilselskaberne er trætte af svindlen. Da investorerne i sin tid belønnede dem med fantastiske stigninger på aktiemarkedet, hver gang deres kundetal steg, kunne mobilselskaberne bedre tåle svindlen. Bare de fik mange kunder.

Efter boblen brast, forlanger investorerne overskud, og teleselskaberne forsøger at komme af med svindlen, selv om de stadig er afhængige af forhandlerne.

Eneste løsning: Hug hovedet af svindlerne
John Strand mener, at tilskud, som gør mobiltelefonerne billige, er nødvendige for mobilselskaberne, og at der derfor fortsat vil være masser af incitament til at svindle i branchen.

- Der er kun én måde at komme af med svindlen på: Mobilselskaberne skal sige til forhandlerne: "Hvis du snyder, hugger vi hovedet af dig," siger John Strand.

Hans bemærkning om Nokia som chefpusheren skyldes, at Nokia er vinderen i afhængighedsforholdet mellem forhandlerne og mobilselskaberne. De fleste kunder foretrækker nemlig en Nokia-telefon, så teleselskaberne og forhandlerne bruger enorme summer på at markedsføre Nokias brand.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere